John fórum hozzászólásai

John Elküldve: 2023-11-04 10:28 Hátsó lámpa hiba - visszajelző

Sziasztok.Nem tudom jó helyre írok-e de nem tudtam miért anyáztak mögöttem vmelyik nap,nem világít a pót féklámpám.Feszültséget kap,viszont egy kérdésem lenne:javítható-e vagy kuka?

John Elküldve: 2023-05-29 21:28 Rugócsere

Sziasztok.7.-év után utolért egy bal első rugótörés. Mázli hogy az udvaron belül történt és épp tolattam volna ki és a kapuban roppant egyet és olyan szerencsétlenül hogy a kerékbe beleért (Szidtam is a mérnököket hogy olyan rugót terveztek ami középen szélesebb mint a végein és így átcsúszott saját magán a csonkálványig a törött rugó..(Volt már E34-em en is ugyanígy bal első rugótörés de az egyenes sima alakú volt és észre sem lehetett venni a törést..) de időben orvosoltam.Megoldottam de ilyen szívás legyen összehúzni az összehúzó is majd elgörbült mert középen szélesedik a rugó és feszíti kifelé a "meneteszárat" https://youtu.be/wSkFjjPaXEE



John Elküldve: 2023-05-29 21:14 M43TU motor

YELLOW írta:
hil írta:
YELLOW írta:
hil írta:
YELLOW írta:
hil írta: Sziasztok, Engem már nem érint, csak tudni szeretném, hogy az M43-as motorokról az utóbbi időben és több helyen is olvasom, hogy a hajtókar csapágy szokott tönkremenni. Mitől lehet ez és szinte csak ennél a motornál?
Bye: hil


tuti? inkább N43 lesz az. meg N47 és főként a dízelek.


Tuti, nem tévedés: Több fórumon is az M43TU motorokról olvastam a gyakori hajtókar csapágy problém, pedig azt mondják, az a legtutibb motor, örök élet meg egy nap, csak ugye a hajtókar csapágy. Az előző hozzászóló is erről írt (Bmwcooler).


na de mit ír? motorolaj hiányában lett hajtókarcsapágyas. segítek, bármi az lenne olaj nélkül... ha nincs meg az olajnyomás, akkor fém a fémen fut.
ez a baja az N47-nek is, hogy 25-30ezrenként cserélnek olajat. vagy ki tudja. annyi tróger van, mindegyik friss olajcserével árulja, aztán már ő is így vette. sokan nem képesek egy olajszervizre se, hanem eladják előtte, aztán ki tudja mióta nem volt cserélve.

OK, nála olajhiány volt, de másoknál normál használat során jelentkezett, ahol volt olaj, ami mindig időben volt cserélve.


ebbe azért ne legyél biztos. mert ha hüJe volt úgy sem ismeri be. ha már más cserélte az olajat, ki tudja valóban cserélte-e és mire. most elviszed 10ezer km-ként valahova,szerelő látja, hogy 25ezer a csere, fogja le se sz*rja, csak kiszámlázza. sajnos nem tudok enyhíteni bizalmatlanságomon.
szinte biztos vagyok benne, hogy amelyik ebből a motorból hajtókarcsapágyas lett, ott volt valami gond az olajjal, cserével, vagy használattal.

Sziasztok.Yellownak van igaza,ugyanis nekem 7.-éve lesz Júliusban hogy meg van az M43Tub16 de még mindig nem csapágyas pedig már 265.500 Km-van benne,jelenleg bal első rugótörésem van de az nem a motor.

John Elküldve: 2023-03-03 20:49 diagnosztikai programok

John írta:
YELLOW írta:
John írta:
YELLOW írta:
John írta: Sziasztok. (Bocs ha újat nyitottam ezzel a témával de nem akarok piramist.)Vadásztam egy másik óracsoportot is aminek viszont megegyezik az Eeprom száma 35080 viszont ebbe meg kevesebb Km-van mint a valós Km.Igaz-e amit a szakszervíz mondott hogy :"Kb 500 Km-után átíródik a többi vezérlőben is a magasabb értékű Km." A kérdésem lényege ha ez így igaz,akkor egy idő után az eredeti Km-em visszaáll az óracsoportban is?


én nem hallottam ilyenről még.

Javítottam a hsz-em.Felhívtam a Szolnoki Bm szakszervízt ahol azt mondták hogy 500 Km-után a vezérlőkben átíródik a Km (Abban az esetben ha a bontott óracsoportban magasabb az érték mint a valós.)Viszont most alacsonyabb Km-et mutat az Óracsoport és így akartam kérdezni csak már fáradt vagyok hogy az óracsoportban vissza tud állni a valós értékre.


ilyenről volt már szó itt is, de én saját szemmel, vagy videón se láttam ilyet. legalábbis nem rémlik.

(A Cdg program kft-t felhívtam azt mondták hogy az óracsoporttól tanulja fel a kulcs a Km-állást de megelőztem a dolgot. ) Megoldottam a problémát,átrakattam a gyári Eepromom a bontott óracsoportéba és visszajött a valós km-em és nincs szabotázspont.Hálleluja...
Egy hibakódot találtam csupán az óracsoportba:"250 no CAN ID EGS1 Error freqency:40 Open circuit error presents " Mintha az automataváltóvezérlőt keresné de az enyém manuál.Figyelmenkívül hagyhatom ezt a hibakódot? (Törlés után visszadobja de más hibakód nincs..)

Át is kódoltam Manuálra,hibamentes a cluster

John Elküldve: 2023-03-02 22:42 diagnosztikai programok

YELLOW írta:
John írta:
YELLOW írta:
John írta: Sziasztok. (Bocs ha újat nyitottam ezzel a témával de nem akarok piramist.)Vadásztam egy másik óracsoportot is aminek viszont megegyezik az Eeprom száma 35080 viszont ebbe meg kevesebb Km-van mint a valós Km.Igaz-e amit a szakszervíz mondott hogy :"Kb 500 Km-után átíródik a többi vezérlőben is a magasabb értékű Km." A kérdésem lényege ha ez így igaz,akkor egy idő után az eredeti Km-em visszaáll az óracsoportban is?


én nem hallottam ilyenről még.

Javítottam a hsz-em.Felhívtam a Szolnoki Bm szakszervízt ahol azt mondták hogy 500 Km-után a vezérlőkben átíródik a Km (Abban az esetben ha a bontott óracsoportban magasabb az érték mint a valós.)Viszont most alacsonyabb Km-et mutat az Óracsoport és így akartam kérdezni csak már fáradt vagyok hogy az óracsoportban vissza tud állni a valós értékre.


ilyenről volt már szó itt is, de én saját szemmel, vagy videón se láttam ilyet. legalábbis nem rémlik.

(A Cdg program kft-t felhívtam azt mondták hogy az óracsoporttól tanulja fel a kulcs a Km-állást de megelőztem a dolgot. ) Megoldottam a problémát,átrakattam a gyári Eepromom a bontott óracsoportéba és visszajött a valós km-em és nincs szabotázspont.Hálleluja...
Egy hibakódot találtam csupán az óracsoportba:"250 no CAN ID EGS1 Error freqency:40 Open circuit error presents " Mintha az automataváltóvezérlőt keresné de az enyém manuál.Figyelmenkívül hagyhatom ezt a hibakódot? (Törlés után visszadobja de más hibakód nincs..)

John Elküldve: 2023-03-01 18:31 diagnosztikai programok

YELLOW írta:
John írta: Sziasztok. (Bocs ha újat nyitottam ezzel a témával de nem akarok piramist.)Vadásztam egy másik óracsoportot is aminek viszont megegyezik az Eeprom száma 35080 viszont ebbe meg kevesebb Km-van mint a valós Km.Igaz-e amit a szakszervíz mondott hogy :"Kb 500 Km-után átíródik a többi vezérlőben is a magasabb értékű Km." A kérdésem lényege ha ez így igaz,akkor egy idő után az eredeti Km-em visszaáll az óracsoportban is?


én nem hallottam ilyenről még.

Javítottam a hsz-em.Felhívtam a Szolnoki Bm szakszervízt ahol azt mondták hogy 500 Km-után a vezérlőkben átíródik a Km (Abban az esetben ha a bontott óracsoportban magasabb az érték mint a valós.)Viszont most alacsonyabb Km-et mutat az Óracsoport és így akartam kérdezni csak már fáradt vagyok hogy az óracsoportban vissza tud állni a valós értékre.

John Elküldve: 2023-03-01 18:25 diagnosztikai programok

Sziasztok. (Bocs ha újat nyitottam ezzel a témával de nem akarok piramist.)Vadásztam egy másik óracsoportot is aminek viszont megegyezik az Eeprom száma 35080 viszont ebbe meg kevesebb Km-van mint a valós Km.Igaz-e amit a szakszervíz mondott hogy :"Kb 500 Km-után átíródik a többi vezérlőben a Km." A kérdésem lényege ha ez így igaz,akkor egy idő után az eredeti Km-em visszaáll az óracsoportban is?

John Elküldve: 2023-02-17 15:14 diagnosztikai programok

YELLOW írta:
John írta:
YELLOW írta:
John írta:
John írta:
YELLOW írta:
John írta:
YELLOW írta:
John írta:
Sziasztok.Nem tudom jó helyre írok-e de Óracsoportom semmit nem mutat kivéve az Asc és az öv csatolás ikont.Nem tudok semmi vezérlővel kommunikálni még a rádióval sem se az Lsz-el talán az Asc-vel igen meg a légzsákkal kb.Kérdésem lényege hogy úgy tudom a műszerfal egy getaway is egyben és elvileg azért sem tudok belépni a vezérlőkbe viszont leginkább a kérdésem lényege az lenne hogy:Melyik megoldás gazdaságosabb? Venni bontva egy óracsoportot vagy van-e olyan lehetőség hogy kimondottan az óracsoport nyáklapján a hibás egységet kicseréltetni,illetve egy teszterre rá dugni? A gyakorlat mit mutat? 7-év után ilyen bosszantó hibát,bár állítólag típusbetegség de ennél nagyobb baja ne legyen


biztosítékok jók? a műszerfalnak is van, ha jól emlékszem, illetve magának a kommunikációnak is, meg minden is kapcsolatban van. szóval előbb nézd meg az összes biztit.


Köszi.A kesztyűtartóban a 3-biztosítékot (10-34-43-as) átnéztem,nem mentek ki.Van máshol is? (Apropó,a hátttérvilágítás világít,de minden más fekszik kivéve a jobb alsó sarokban a két ikon.)


motortérben is van, bal sarok a szélvédőnél. ahol az ECU is van, vagy a fékfolyadék tartály. de fejből nem tudom a kiosztást. meg mostanában olaszokkal szívok.

Igen valami rémlik hogy van ott pár bizti,na holnap ellenőrzöm.Csak ne lenne ilyen cefet hideg kint..
Mindjárt ránézek Tis-ben


Másik óracsoport megoldotta a problémát.Viszont most kb 100.000-el több Km-et mutat az óracsoport meg egy kis pontocska is van ott sajnos ami ugyebár a "Manipuláció" jele.Az eredeti óraállást vissza lehet állítani Ncs expert-el vagy Inpával úgy hogy a pontocska eltűnjön vagy ehhez több kell?


NCS-sel lehet, ha éppen engedi. de ha ott állítod, az is visszaellenőrizhető, ha valaki nagyon belemegy, hogy történt átírás. pontosan nem tudom, mert sosem csináltam km átírást. pedig volt, aki szerette volna. nyilván ez nem olyan eset, de ebben a részben nincs kézzel fogható tapasztalatom.

Köszi.A pontocska eltűnne?


a pontocska két dolog miatt van. vagy a km, vagy az alvázszám (VIN) nem egyezik az óracsoport és a lámpamodul között. eltérés van. a lámpamodulban a km 50km-ként íródik be, így annyi eltérés lehet. ugye neked másik óracsoport lett, így sem a km, sem az VIN nem stimmel. ezt kell korrigálni.

Köszönöm.Voltam ma reggel a helyi (Vidéki) autódiagnosztikásnál és ő sem tudta átírni de igazolta az állításom hogy tényleg látja az autó hogy kevesebb Km van benne.Ezt melyik modulból tudom kiolvasni amit az autó tárol a valóst? A másik kérdésem hogy a műszerfalban lévő eprom valóban csak egyszer írható vagy igaz az álltás hogy az Fl előttit többször lehet de nem végtelenszer? Tanácsotlak ilyet Inpával:"Az "F6" funkció használatához az Inpa-ban az "Instrument Cluster" menüben kell lennie. A "F6" funkció lépései az alábbiak:

Válassza ki az "Instrument Cluster" menüt az Inpa-ban.

Válassza ki az autótípusát.

Válassza ki a protokollt, amelyen keresztül az Inpa a járművel kommunikál.

Válassza ki az "F6" funkciót az almenüből.

Írja be az új kilométeróra állást az Inpa-ban.

Kattintson az "OK" gombra.

Várja meg, amíg az Inpa végrehajtja az új beállításokat az óracsoport modulban.

Ellenőrizze az óracsoportot, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a kilométeróra állása helyesen frissült."
Ncs-el meg ezt:"Az Ncs Expert programmal a következő módon lehet kiolvasni a valós kilométeróra állást:

Csatlakoztasd az autót az Ncs Expert szoftverrel kompatibilis interfész segítségével a számítógépedhez.

Indítsd el az Ncs Expert programot, és válaszd ki az autó típusát és modelljét a programban.

Az Ncs Expertben navigálj az "Applications" menübe, majd válaszd ki az "Instrument Cluster" opciót.

Az "Instrument Cluster" menüben válaszd ki a "Diagnosis" opciót.

A "Diagnosis" menüben válaszd ki a "Readout values" opciót.

A "Readout values" menüben válaszd ki a "Instrument Cluster" opciót.

Az "Instrument Cluster" menüben keresd meg a kilométeróra állására vonatkozó értéket. Ez a "KOMBI Mileage" vagy "KOMBI KM" néven jelenhet meg.

A kilométeróra állásának valódi értéke az "Actual value" mezőben jelenik meg." Vajon helytállóak ezek a lépések?

John Elküldve: 2023-02-14 20:38 diagnosztikai programok

YELLOW írta:
John írta:
John írta:
YELLOW írta:
John írta:
YELLOW írta:
John írta:
Sziasztok.Nem tudom jó helyre írok-e de Óracsoportom semmit nem mutat kivéve az Asc és az öv csatolás ikont.Nem tudok semmi vezérlővel kommunikálni még a rádióval sem se az Lsz-el talán az Asc-vel igen meg a légzsákkal kb.Kérdésem lényege hogy úgy tudom a műszerfal egy getaway is egyben és elvileg azért sem tudok belépni a vezérlőkbe viszont leginkább a kérdésem lényege az lenne hogy:Melyik megoldás gazdaságosabb? Venni bontva egy óracsoportot vagy van-e olyan lehetőség hogy kimondottan az óracsoport nyáklapján a hibás egységet kicseréltetni,illetve egy teszterre rá dugni? A gyakorlat mit mutat? 7-év után ilyen bosszantó hibát,bár állítólag típusbetegség de ennél nagyobb baja ne legyen


biztosítékok jók? a műszerfalnak is van, ha jól emlékszem, illetve magának a kommunikációnak is, meg minden is kapcsolatban van. szóval előbb nézd meg az összes biztit.


Köszi.A kesztyűtartóban a 3-biztosítékot (10-34-43-as) átnéztem,nem mentek ki.Van máshol is? (Apropó,a hátttérvilágítás világít,de minden más fekszik kivéve a jobb alsó sarokban a két ikon.)


motortérben is van, bal sarok a szélvédőnél. ahol az ECU is van, vagy a fékfolyadék tartály. de fejből nem tudom a kiosztást. meg mostanában olaszokkal szívok.

Igen valami rémlik hogy van ott pár bizti,na holnap ellenőrzöm.Csak ne lenne ilyen cefet hideg kint..
Mindjárt ránézek Tis-ben


Másik óracsoport megoldotta a problémát.Viszont most kb 100.000-el több Km-et mutat az óracsoport meg egy kis pontocska is van ott sajnos ami ugyebár a "Manipuláció" jele.Az eredeti óraállást vissza lehet állítani Ncs expert-el vagy Inpával úgy hogy a pontocska eltűnjön vagy ehhez több kell?


NCS-sel lehet, ha éppen engedi. de ha ott állítod, az is visszaellenőrizhető, ha valaki nagyon belemegy, hogy történt átírás. pontosan nem tudom, mert sosem csináltam km átírást. pedig volt, aki szerette volna. nyilván ez nem olyan eset, de ebben a részben nincs kézzel fogható tapasztalatom.

Köszi.A pontocska eltűnne?

John Elküldve: 2023-02-14 18:42 diagnosztikai programok

John írta:
YELLOW írta:
John írta:
YELLOW írta:
John írta:
Sziasztok.Nem tudom jó helyre írok-e de Óracsoportom semmit nem mutat kivéve az Asc és az öv csatolás ikont.Nem tudok semmi vezérlővel kommunikálni még a rádióval sem se az Lsz-el talán az Asc-vel igen meg a légzsákkal kb.Kérdésem lényege hogy úgy tudom a műszerfal egy getaway is egyben és elvileg azért sem tudok belépni a vezérlőkbe viszont leginkább a kérdésem lényege az lenne hogy:Melyik megoldás gazdaságosabb? Venni bontva egy óracsoportot vagy van-e olyan lehetőség hogy kimondottan az óracsoport nyáklapján a hibás egységet kicseréltetni,illetve egy teszterre rá dugni? A gyakorlat mit mutat? 7-év után ilyen bosszantó hibát,bár állítólag típusbetegség de ennél nagyobb baja ne legyen


biztosítékok jók? a műszerfalnak is van, ha jól emlékszem, illetve magának a kommunikációnak is, meg minden is kapcsolatban van. szóval előbb nézd meg az összes biztit.


Köszi.A kesztyűtartóban a 3-biztosítékot (10-34-43-as) átnéztem,nem mentek ki.Van máshol is? (Apropó,a hátttérvilágítás világít,de minden más fekszik kivéve a jobb alsó sarokban a két ikon.)


motortérben is van, bal sarok a szélvédőnél. ahol az ECU is van, vagy a fékfolyadék tartály. de fejből nem tudom a kiosztást. meg mostanában olaszokkal szívok.

Igen valami rémlik hogy van ott pár bizti,na holnap ellenőrzöm.Csak ne lenne ilyen cefet hideg kint..
Mindjárt ránézek Tis-ben




Másik óracsoport megoldotta a problémát.Viszont most kb 100.000-el több Km-et mutat az óracsoport meg egy kis pontocska is van ott sajnos ami ugyebár a "Manipuláció" jele.Az eredeti óraállást vissza lehet állítani Ncs expert-el vagy Inpával úgy hogy a pontocska eltűnjön vagy ehhez több kell?

John Elküldve: 2023-02-07 20:19 diagnosztikai programok

YELLOW írta:
John írta:
YELLOW írta:
John írta:
Sziasztok.Nem tudom jó helyre írok-e de Óracsoportom semmit nem mutat kivéve az Asc és az öv csatolás ikont.Nem tudok semmi vezérlővel kommunikálni még a rádióval sem se az Lsz-el talán az Asc-vel igen meg a légzsákkal kb.Kérdésem lényege hogy úgy tudom a műszerfal egy getaway is egyben és elvileg azért sem tudok belépni a vezérlőkbe viszont leginkább a kérdésem lényege az lenne hogy:Melyik megoldás gazdaságosabb? Venni bontva egy óracsoportot vagy van-e olyan lehetőség hogy kimondottan az óracsoport nyáklapján a hibás egységet kicseréltetni,illetve egy teszterre rá dugni? A gyakorlat mit mutat? 7-év után ilyen bosszantó hibát,bár állítólag típusbetegség de ennél nagyobb baja ne legyen


biztosítékok jók? a műszerfalnak is van, ha jól emlékszem, illetve magának a kommunikációnak is, meg minden is kapcsolatban van. szóval előbb nézd meg az összes biztit.


Köszi.A kesztyűtartóban a 3-biztosítékot (10-34-43-as) átnéztem,nem mentek ki.Van máshol is? (Apropó,a hátttérvilágítás világít,de minden más fekszik kivéve a jobb alsó sarokban a két ikon.)


motortérben is van, bal sarok a szélvédőnél. ahol az ECU is van, vagy a fékfolyadék tartály. de fejből nem tudom a kiosztást. meg mostanában olaszokkal szívok.

Igen valami rémlik hogy van ott pár bizti,na holnap ellenőrzöm.Csak ne lenne ilyen cefet hideg kint..
Mindjárt ránézek Tis-ben



John Elküldve: 2023-02-07 19:24 diagnosztikai programok

YELLOW írta:
John írta:
Sziasztok.Nem tudom jó helyre írok-e de Óracsoportom semmit nem mutat kivéve az Asc és az öv csatolás ikont.Nem tudok semmi vezérlővel kommunikálni még a rádióval sem se az Lsz-el talán az Asc-vel igen meg a légzsákkal kb.Kérdésem lényege hogy úgy tudom a műszerfal egy getaway is egyben és elvileg azért sem tudok belépni a vezérlőkbe viszont leginkább a kérdésem lényege az lenne hogy:Melyik megoldás gazdaságosabb? Venni bontva egy óracsoportot vagy van-e olyan lehetőség hogy kimondottan az óracsoport nyáklapján a hibás egységet kicseréltetni,illetve egy teszterre rá dugni? A gyakorlat mit mutat? 7-év után ilyen bosszantó hibát,bár állítólag típusbetegség de ennél nagyobb baja ne legyen


biztosítékok jók? a műszerfalnak is van, ha jól emlékszem, illetve magának a kommunikációnak is, meg minden is kapcsolatban van. szóval előbb nézd meg az összes biztit.

Köszi.A kesztyűtartóban a 3-biztosítékot (10-34-43-as) átnéztem,nem mentek ki.Van máshol is? (Apropó,a hátttérvilágítás világít,de minden más fekszik kivéve a jobb alsó sarokban a két ikon.)



John Elküldve: 2023-02-07 11:31 diagnosztikai programok


Sziasztok.Nem tudom jó helyre írok-e de Óracsoportom semmit nem mutat kivéve az Asc és az öv csatolás ikont.Nem tudok semmi vezérlővel kommunikálni még a rádióval sem se az Lsz-el talán az Asc-vel igen meg a légzsákkal kb.Kérdésem lényege hogy úgy tudom a műszerfal egy getaway is egyben és elvileg azért sem tudok belépni a vezérlőkbe viszont leginkább a kérdésem lényege az lenne hogy:Melyik megoldás gazdaságosabb? Venni bontva egy óracsoportot vagy van-e olyan lehetőség hogy kimondottan az óracsoport nyáklapján a hibás egységet kicseréltetni,illetve egy teszterre rá dugni? A gyakorlat mit mutat? 7-év után ilyen bosszantó hibát,bár állítólag típusbetegség de ennél nagyobb baja ne legyen

John Elküldve: 2022-04-17 10:51 Társalgó

YELLOW írta:
John írta:
YELLOW írta:
feco7939 írta:
YELLOW írta:
feco7939 írta: Belépett a gép a 100 ezresek táborába


én minap a 130ezerbe.
újabban többet járok vele, a kicsi melóst szerelem, karbantartom.
ma csak ~700km-t mentem, ebből 80 volt sajáttal, a többi céges. idejét nem tudom, mikor mentem ennyit egy nap alatt... talán soha


A miénk sem megy sokat (8 év alatt 58 ezer) mondjuk ennek a nagy része hosszú út...melósnak van másik...ha nem mész vele 4 évig semmit akkor utol érlek kilométerben


hát ha csak akkor mentem volna vele, amikor valóban kellett volna és csak annyit, amit kellett volna, akkor 90ezer környékén járnék.

Tegnap én a 260.000 -be az M43tu-val


azt néztem, ha bármelyik 2 autómat összeadom, akkor nekem is meg van a 250ezer km

Nekem csak 1-van de napi használatban van, eleve 195.500 km-el vettem 2016-ban,6-év után tartok 260.-nál kb

John Elküldve: 2022-04-03 13:25 Társalgó

YELLOW írta:
feco7939 írta:
YELLOW írta:
feco7939 írta: Belépett a gép a 100 ezresek táborába


én minap a 130ezerbe.
újabban többet járok vele, a kicsi melóst szerelem, karbantartom.
ma csak ~700km-t mentem, ebből 80 volt sajáttal, a többi céges. idejét nem tudom, mikor mentem ennyit egy nap alatt... talán soha


A miénk sem megy sokat (8 év alatt 58 ezer) mondjuk ennek a nagy része hosszú út...melósnak van másik...ha nem mész vele 4 évig semmit akkor utol érlek kilométerben


hát ha csak akkor mentem volna vele, amikor valóban kellett volna és csak annyit, amit kellett volna, akkor 90ezer környékén járnék.

Tegnap én a 260.000 -be az M43tu-val