Pocses Elküldve: 2013-11-27 13:19 Autóvásárlás
Szemy írta:m_attila írta:Szemy írta: Kedves Attila!
Egy 200.000 km-t futott auto az mar erösen a hasznalt kategoria. Ha tulnyomo többsegben autopalyan hasznaltak, akkor esetleg kedvezöbb terhelesi spektrumot kapott, bar mondjuk egy nemet autopalya, ami tele van dugoval es ebböl kifolyolag rendszeresen kell gyorsitani-lassitnai-erösen fekezni, sem lesz olyan kedvezö, mint ahogy azt az ember gondolna elöször.
En elsösorban a müszaki tartalomra gonolok a hasznalt autonal: ha az ember belegondol mennyi mozgo/forgo/csillapito/tömitö alkatresz van az autoban, es ezek 200.000 km-en keresztül folyamatosan (valahogy) terhelve vannak, akkor müszaki erzek nelkül is sejthetö, hogy ezek bizony nem lesznek olyanok, mint amikor az auto kigördült a gyarbol. Ezen tulmenöen az auton valoszinüleg lesz jo nehany kavicsfelverödes, ha csak at nem fenyeztek a kritikus reszeket es a szelvedöt is ki nem csereltek. Ez persze termeszetes es nem hiba, hiszen az auto hasznalva volt, de pont emiatt nem lesz olyan, mint egy uj (vagy nagyon keveset hasznalt) auto!
Eppen ezert a mondjuk 30.000 km-t futott auto, a 120.00 km-t futott auto es a 250.000 km-t futott auto között lennie kell különbsegnek (a müszaki tartalomban mindenkeppen), meg ha az elsöre nem is nagyon latszik.
Szemy
Az első mondatoddal nem, (ezt bizonyítani is tudom, kuplung lendkerék ..stb láttuk, mert kivettük a motort) a többivel igen.
Szia Attila!
A velemenyedet termeszetesen tiszteletben tartom, viszont kerlek a kedvemert gondold at meg egyszer a dolgot.
Az autok lassan minden egyes gepeszeti alkatreszet kopasra es/vagy meghatarozott üzemi ciklusra tervezik. Ez azt jelenti, hogy egy elöre definialt futasteljesitmenyt kell az alkatreszeknek kibirniuk, utana pedig tönkremehetnek. Ez a tönkremenetel többnyire a kifaradas mechanikai szabalyai szerint törtenik, tehat az alkatresz kapja folyamatosan a terhelest, aminek folyamanyakent valtozik a tulajdonsaga, mikromeghibasodasok jönnek letre (pl. mikrorepedesek, reszecskelevalasok, kopas, kilagyulas, felületi kemenyseg valtozas...). Ezt egy jo darabig elviseli az alkatresz mindenfele komolyabb visszajelzes nelkül, majd amikor elerkezünk a kifaradasi hatarhoz, egyszer csak teljesen tönkremegy az alkatresz.
Egy konkret peldat szeretnek a figyelmedbe ajanlani, aminek hatasat barmelyik autoban meg lehet figyelni. A szeriaban gyartott valtok fogaskerekei szamara a 16/20MnCr5 vagy a 18CrNiMo7-6 anyagot szoktak valasztani. Ezeknek az anyagoknak a "Grübchen" elleni kifaradasi hataruk 1500 N/mm² (betetben edzes eseten, melynek soran az edzesi vastagsag 0.15 x modul). Viszont a valtok ugy vannak meretezve, hogy az 1. sebessegfokozatban (varosi auto) akar 4000 N/mm² Hertz feszültseg is fellephet a fogak között, es meg az 5.-6. fokozatban (autopalyas auto) is 1800-2000 N/mm² maximalis felületi feszültseg jelentkezik.
Mit jelent ez? Az anyag nagyobb terhelest tud kapni barmelyik fokozatban, mint amit ö a vegtelensegig el tudna viselni. Tehat ahogy hasznaljuk a fogaskerekkapcsolatot (egyszoval az autot), ugy haladunk a kifaradas (tönkremenetel) fele. Attol azert nem kell megijedni, hogy 250.000 km utan letörik a fog, mert azert igyekeznek ugy tervezni es tesztelni, hogy ez ne legyen gond.
Viszont a tulsagosan nagy igenybevetel miatt felületi serülesek lesznek a fogakon: elöször az u.n. "Graufleckigkeit" fog megjelenni a fogtö környeken, majd kesöbb mar a "Grübchenbildung" is megmutatja magat a futasteljesitmenytöl függöen. Ez azonnali tönkremenetelt nem jelent, de tele van negativ tulajdonsaggal: csökkenti a hatasfokot, zajosabb lesz a hajtas, növeli a fogak es a kenöolaj igenybevetelet.
Ennek megfelelöen ha megnezel egy 30.000 km-t, egy 120.000 km-t es egy 250.000 km-t futott auto ugyanazon fokozatanak fogaskerekeit, Te is latni fogod a különbseget. Söt, ha esetleg mikroszkop alatt meg tudod vizsgalni öket, akkor meg ijesztöbb lesz a különbseg.
Es ez csak egy "icike-picike" alkatresz az egesz autoban. Gondold csak vegig mennyi fem/müanyag/gumi alkatresz van az autoban, ami mechanikai igenybevetelnek van kiteve. Es nagyon keves ilyen alkatresz van, ami a vegtelensegig birja...plane ugy, hogy nem is ez a celja a tervezönek.
Ennek megfelelöen mondtam en azt, hogy egy 250.000 km-t futott auto mar technikailag sincs ugyanabban a ligaban, mint egy uj vagy joval kevesebbet hasznalt auto. Es emiatt is nagyon fontos az, hogy valojaban mennyi km-t futott az az auto.
Szemy
Ez így van. Ezt az ötvözetet: CrNiMo rengeteg kovácsolt autóalkatrésznél használják. Onnét tudom, hogy az eredeti szakmám szerszámkovács amiben 10 évig dolgoztam is.