Szemy fórum hozzászólásai

Szemy Elküldve: 2008-06-01 01:47 Fékolaj

Kedves Barg!

Szerintem Te félreértetted, amit írtam. Én senkit nem beszéltem se le se rá a rendszeres 2 évenkénti cserérõl. Csupán a hatósági elõírásokat közöltem dióhéjban, rávilágítva arra, hogy mi (lehetne) a háttere ennek az egész fékfolyadékcserének. Ezen túlmenõen a Németországban bevált fékfolyadékcsere paramétereket is ismertettem, amik minden körülmények között garantálják a biztonságot.

Amint az olvasható ez elõzõ hozzászólásomban a fékfolyadéknak vannak minõségi és mennyiségi jellemzõi, amiket nagyon egyszerûen kb. fél perc alatt meg lehet állapítani/mérni. Arról nem is beszélve, hogy 4-5 ezer forintért már simán lehet venni fékfolyadékmérõ szondát. A mért adatok alapján pedig egyértelmûen, minden kétséget kizáróan meg lehet állapítani az adott fékfolyadékról, hogy a továbbiakban képes-e 100%-osan ellátni a feladatát vagy sem (sajnos a fékfolyadék színe nem mérvadó adat, a közlekedésbiztonságra egyáltalán semmi befolyása sincs). Mégsem ezt teszi egyik szervíz sem, hanem észnélkül cseréli. Pedig elég lenne minden olajcserénél megvizsgálni és ez alapján dönteni a cserérõl. De nem! Ez pediglen semmi más, csak a ma már szokásos bevételnövelés kihelyezése a karbantartásra.

Hidd el tudom mirõl beszélek, autótervezõ mérnökként dolgozom (jelenleg mint fogaskerék és váltóspecialista, de a diplomámat tárcsaféktervezésbõl írtam) a német autóiparban. Elég sok huncutságot láttam és tapasztaltam is már az autóiparban. Sajnos sokminden nem az, aminek kívülrõl látszik. De ha ügyesen csomagolják, akkor meg(v)eszik az emberek, különösen ha hozzáteszik, hogy itt a "biztosnágról" vagy a "környezetvédelemrõl" van szó....

További kellemes estét és hétvégét!

Szemy

Szemy Elküldve: 2008-05-31 14:52 Fékolaj

Kedves márkatársak!

A fékfolyadék témában is úgy látom eléggé hiányos és téves információk keringenek, ezért egy kis összefoglalást adnék a lényegrõl.

A fékfolyadékok alaptulajdonsága hogy milyen bázisú. Alapvetõen 2 változat terjedt el, nevezetesen a glikol bázisú és a szilikon bázisú fékfolyadékok.

Az USA törvényes elõírása alapján DOT (Department of Transportation) kategóriákba sorolják a fékfolyadékokat. A DOT 3; DOT 4 és DOT 5.1 jelölésûek poliglikoléter alapúak és a színük sárga, míg a DOT 5 jelölésû az szilikon bázisú és kék színû. Ahogy a DOT számok növekednek, úgy nõ a fékfolyadékok száraz és nedves forráspontja is.

A viszkozitás értékek a közlekedésbiztonság szempontjából kevésbé relevánsak, így ezekre itt most nem térek ki.

A BMW gyári elõírása DOT 4-es fékfolyadék, amit DOT 5.1-el lehet helyettesíteni, de DOT 5 fékfolyadékot nem szabad használni (mivel eltérõ bázisú).

A DOT 4 törvényes elõírása: minimális száraz forráspont 230 °C, minimális nedves forráspont 155 °C.

A DOT 5.1 törvényes elõírása: minimális száraz forráspont 260 °C, minimális nedves forráspont 180 °C.

A fékfolyadék a környezetébõl sajnos nedvességet vehet fel, ami csökkenti a forráspontját. Fékezés közben a hõ egy része sajnos átadódik a fékbetéten keresztül a féknyeregre, ahol a fékmunkahenger és a fékfolyadék is található. Amint a fékfolyadék hõmérséklete eléri a forráspontot, gõz képzõdik. A gõz sajnos a folyadékkal ellentétben sokkal jobban összenyomható, ennek következtében jelentõsen lecsökken a fékhatás, a fékpedálút megnõ. Extrém esetben szinte minimálisra is csökkenhet a fékhatás (versenypályán már találkoztam sajnos ezzel a jelenséggel személyesen). Emiatt kell ellenõrizni és adott esetben cserélni is a fékfolyadékot. De mikor?

Akkor kell fékfolyadékot cserélni, ha a fékmunkahenger légtelenítõcsavarjánál vett minta forráspontja 150 °C-nál illetve a fékfolyadéktartályban 180 °C-nál alacsonyabb a forráspont.


Mégis az autógyárak és a szervízek idõhöz kötik a cserét, igaz? Sajnos ez megint a biztos bevételnövelés miatt van. Gyakorlatilag minimális összegért lehet(ne) venni egy forráspontmérõ ceruzát, de akkor bevételkiesés történne. Nagyon sok autónál ugyanis a 2 éves intervallum kitolódna akár 4-6 évre is. Ez persze az autógyáraknak nem jó hír. Ezért nem vacakolnak õk ilyen forráspontméréssel, pikk-pakk 2 évente elõírják a kötelezõ cserét a "biztonságra" hivatkozva. Nem nagy összeg egy csere, de szorozzuk csak fel mennyi autó van Európában! Errõl van szó...

További szép napot!

Szemy

U.i: édesapám 6 évig használta az elõzõ autóját, 2 évente ellenõriztette a fékfolyadék forráspontját és amikor eladta még mindig bõven a megengedett határérték felett volt a forráspont.

Szemy Elküldve: 2008-05-10 11:38 Üzemanyag fogyasztás

SoundkeY írta: Most tankoltam, 95% varos, reggel es este is.....ismeritek( most is csalt 0,6 felfele ! sztem a sok gaz 1-2 feket nem jol meri... ezzel azt akarom mondani hogy vszinu ha kevesebb a varos arany, pontosabb)
7,1


Nekem 2 literes benzin motorom van. Fõleg városi közlekedés a jellemzõ, csak nagyon ritkán vagyok autópályán, akkor is dugó van rajta. Igyekszem költséghatékonyan vezetni, amikor csak lehet motorféket használok illetve a lehetõ legmagasabb fokozatban megyek mindig. Nekem +/- 1 dl csak az eltérés a mutatott és a valós fogyasztás között. Ja, a féléves átlag 8 l/100km.

Tegnap tankoltam a mellettem lévõ ARAL kútnál 95-öset 1,50 euró/liter árért. Jól hangzik, mi?

Szemy

Szemy Elküldve: 2008-05-08 22:44 Váltás közben zaj!?

Tiba írta: Én tervezem a szerkezet cseréjét, mert sokan mondták, hogy túl fent fog a kuplung. Sacks ot veszek bele, csapágyat szerkezetet, meg tárcsát. Kb 40 ezer+20 munkadíj ra lehet számolni. De ha ott járnak a srácok, akkor az olajokat is le fogom cseréltetni (difi+váltó). Remélem megszünnek a misztikus hangok


Szerintem a fent fogós kupplung alapvetõen BMW specialitás. Sokan jelezték már, hogy magasan fog a kupplung és nekem is ez volt a legfurcsább amikor kipróbáltam a gépet. Amikor szétszedtük a szerkezetet a szerelõ barátom csak ennyit mondott: ezzel a tárcsával még lehet 80-100 ezer km-t menni. Valóban nagyon jó állapotban volt, tehát nem emiatt fog fent. A hidraulikus mûködtetõ szerkezetben pedig nem találtam olyan pontot, ahol állítani lehetne... Viszont a váltó- és diffiolajcserét nagyon javaslom, szerintem megéri és Te is érezni fogod már kb. 10 km megtétele után mennyit is számít az olaj.

Szemy

Szemy Elküldve: 2008-05-08 20:34 Váltás közben zaj!?

peetie írta: Én két esetben hallok valami klottyanást, egyrészt néha mikor sebességet váltok és ráengedem a kuplungot, de sokszor olyankor is, mikor kinyomom. Ez is szilent gyanús? Picsába hogy mikor az NT autónál voltam ezt elefeljtettem mondani h nézzék meg.


Amikor megvettem az autót, akkor zavart a váltás vagy kupplungolás közben néha jelentkezõ hátulról jövõ mély dübbenés. Nem mondanám kopogásnak, ez egy nagyon mély tompa hang volt. Aztán egyik autószerelõ barátomnál megnéztük a dolgot. A hátsó szilentek kifogástalan állapotban vannak (német autó 49000 km-rel...azt hiszem ez el is várható tõle). Akkor szétszedtük a kupplungot, mert arra gyanakodtunk, hogy a bordástengelyen megszorul a tárcsa. Rozsdás volt ugyan a bordástengely, de könnyen járt rajta a tárcsa. Jó alaposan megtisztítottunk ott mindent, illetve a szükséges helyeket megkentük és vártuk az eredményt. Ezek után nagyon-nagyon sokat javult a dolog, de néha napján azért jelentkezett a hang, de csak nagyon ritkán. Aztán most 60000 km-nél olajat cseréltettem a váltóban, mert picit nehézkesnek éreztem a váltást. Ennek eredményeként maga a váltás szenzációsan sokat javult, csendesebb, kényelmesebb és gyorsabb is lett és azóta nem hallottam a dübbenést. Viszont a dolog igazi okát sajnos mai napig nem ismerem.

Azt megfigyeltem én is, hogy ha 1.-be vagy 2.-be akartam tenni gyorsan a váltót, általában akkor jelentkezett a hang és minél gyorsabban akartam váltani annál hangosabb volt. Viszont néha maga csak a kuplungolás során is (akár kinyomás akár felengedés) lehetett hallani. Sajnos mind ezidáig igazi érveken álló racionális magyarázatot sem én sem a megkérdezettek nem tudtak adni a jelenségrõl. Maximum csak megjegyezték: igen, a BMW szokott ilyet csinálni.

Ha esetleg valaki megtalálta a jelenség forrását, ugye közkincsé teszi?

Szemy

Szemy Elküldve: 2008-05-07 22:40 Féktárcsa és fékbetét

Woockie írta: Hali!

Na igen, csak az kereken 150ezer hivatalos BMW arajanlat szerint... (Nem ott csinaltatom, csak kivancsisagbol kerdeztem meg toluk, mennyi az annyi.)

bye,
W.


Sziasztok!

Én is mindenképpen gyári féktárcsákat és betéteket fogok venni (egyébként ha jól tudom a BMW hivatalos fékbeszállítója az Ate, szóval a gyári és az Ate az kb. egy és ugyanaz), csak az ár a kérdés. Ma utánakérdeztem egy kölni BMW márkaszervízben, mire a következõ árajánlatot kaptam:

elsõ tárcsák+betétek: 390 euró
hátsó tárcsák+betétek: 410 euró

Jó kis árak, mi? A német E-Bay-en eredeti BMW elsõ-hátsó tárcsák + betétek olyan 320-340 euró körül mozognak. De ezért az árért Ate elsõ-hátsó tárcsákat+betéteket is lehet simán venni. Úgy néz ki, hogy a fékeket én magam fogom megvenni és kicserélni, és azt a 450 euró + munkadíj árkülönbséget inkább másra fordítom.

Szemy

Szemy Elküldve: 2008-05-07 22:27 Váltó_

Tiba írta: singletracknak szerintem autómatája van.
Ott lehet elvileg érezni hogy finomabban vált.
Kézinél valószínûleg semmit.


Sziasztok!

Nos, én ma reggel csináltattam meg egy kölni BMW márkaszervízben az olajcserét (2 literes benzinmotor manuális 5 sebességes váltóval). Sajnos a diffiben nem tudták kicserélni az olajat, mivel "precizék" gyárilag lehegesztették a feltöltõcsavart, leeresztõcsavar pedig nincs. Így csak a váltóban tudta még a márkaszerviz is kicserélni az olajat. Ha valaki kíváncsi a német árakra: 61,5 euró volt mindennel együtt, amibõl 11,5 euró volt az 1,1 liter hajtómûolaj.

Már mentem a paripával közel 60 km-t, az eredmény: a váltás nálam jóval kellemesebb, könnyebb és gyorsabb lett. Ez tisztán érezhetõ, de erre számítottam is. Amire nem számítottam, hogy az egész váltómû csendesebb lesz, ezáltal nálam az egész autó halkabb lett. Ezt nem vártam, de kellemes meglepetés volt. Most nagyon meg vagyok elégedve a váltóval, erre így már mondhatjuk BMW minõség.

Szemy

Szemy Elküldve: 2008-05-01 23:08 Féktárcsa és fékbetét

alfatone írta:
Az egy dolog, hogy a 17,4 ill. 20,4 nem a minimális. Amikor ennyire lekopik a tárcsa, nagyon valószínû, hogy ráz is már. Azon pedig nem lehet segíteni, csak cserével. Korábban volt errõl szó, a kétrétegû tárcsákat nem illik esztergálni.


Így, ahogy mondod. Sajnos nekem is kb. ennyire vannak most elkopva a tárcsáim, és bizony indurka pindurkát ráz fékezéskor. Egyáltalán nem vészes, sokan észre sem vennék, mert nagyon öszpontosítani kell, ha az ember észre akarja venni a kormányon.

Ami az esztergályozást illeti én azért ennyire nem állítom határozottan, hogy nem szabad. Sok profi autószerelõnél (még itt németországban is) illetve még a versenysport alsó kategóriájában is elõfordul, hogy bizony felszabályozzák a tárcsákat. Fene tudja kinek van igaza, õszintén szólva mûszaki és technológiai szempontok alapján nem tudom megindokolni miért nem szabad.

Szemy

Szemy Elküldve: 2008-05-01 12:25 Féktárcsa és fékbetét

Szia Woockie!

Szerintem ezekbõl a BMW-kbõl nem nagyon lehet 100000 km-t kiatózni betétcsere nélkül. Sajnos minimális tárcsavastagságra nekem sincs adatom, csak egy ökölszabályt ismerek még az egyetemi tanulmányaimból, miszerint a hûtött trácsák maximálisan 1,5 mm kophatnak olalanként. Ez azt jelenti, hogy az elsõ 22 mm vastag tárcsa minimális vastagsága 19 mm, míg a 19 mm vastag hátsó tárcsa minimális vastagsága 16 mm lehet. Persze ha megkérdezed erre a BMW tuti vili fix azt fogja mondani, hogy az nagyon kevés!

Egyébként annak idején a diplomámban is tárcsaféket terveztem és ott is az jött ki, hogy a kopás nem a mechanikai igénybevétel számára jelent veszélyt, hanem a melegedés miatt lehet kellemetlen. Ha jól emlékszem az új és a kopott tárcsa között annyi volt a különbség, hogy a kopott egy fékezés után 50-60 fokkal melegedett fel jobban (világos, a kopott tárcsának kisebb a hõtehetetlensége), azonban a palástnyomás változatlan maradt és a biztonsági tényezõ sem csökkent szinte semmit.

Nézd meg kicsit lejjeb azt hiszem m_attila81 írt árakat ATE tárcsákkal kapcsolatban és ahogy láttam nagyon jó árban voltak, a német ebay-rõl sem tudok ilyen árban tárcsákat, betéteket venni. Viszont én lehet mégis márkaszervízbe fogom vinni a paripát, mert eddig végig BMW-nél vezetett szervízkönyve van és ha mondjuk 1-2 év múlva el akarom adni, akkor a márkaszervízben vezetett szervízkönyv a németeknél nagyon sokat nyom a latba. Legszívesebben magam csinálnám, de gondolni kell az eladásra is...

Szemy

Szemy Elküldve: 2008-05-01 11:15 Féktárcsa és fékbetét

Woockie írta: Hali!

Koszi a valaszt! Kozben a szerelom is mondta, h inkabb maradjak az ATE illetve BMW cuccnal. Csak azert erdekelt volna ez, mert jelentosen olcsobban (kb. 66%) megkapnam, mint az ATE vagy BMW szettet... Az meg azert nem mindegy... Az eredeti betetek/tarcsak mennyit birnak?

bye,
W.


Helló!

Nos, ez az, amit senki sem tud megmondani. Alapvetõen semmilyen gyári utalást nem találtam, hogy a gyár kb. milyen idõközönkénti cserével számolt a tervezés során (a VW-nél pl. 70000 km-ként tárcsacsere). Ráadásul a fékkopás nagyon függ a vezetési stílustól is. Sokkal tovább bírja, ha valaki gazdaságosan közlekedik (sok motorfék, nagyobb követési távolság így kisebb fékezések...) és persze rohamosan kopik, ha valaki ennek pont az ellenkezõje és csak erõs fékezésekkel ohne motorfékkel közlekedik. Nekem most 60000 km van pont az autóban és még az eredeti cuccok vannak benne, igaz a betétek már eléggé kopottak. Ahogy mértem még 5000 km-t tuti kibirnak, utána át kell gondolnom, hogy csak betét csere elöl-hátul vagy a tárcsákat is cserélni kell.

Van egy német nyelvû karbantartási útmutatóm, ebben a következõ áll:

- Az elsõ tárcsa új vastagsága 22 mm, ha elvékonyodik 20,4 mm-re, akkor már csak egyszer szabad betéteket cserélni, utána már a tárcsát is kell. Tehát a 20,4 mm nem a minimális vastagsága a tárcsának! Viszont a betétek minimális vastagsága 3 mm.
- A hátsó tárcsák új vastagsága 19 mm, ha elvékonyodik 17,4 mm-re, akkor már csak egyszer szabad betéteket cserélni, utána már a tárcsát is kell.Tehát a 17,4 mm itt sem a minimális vastagsága a tárcsának! A betétek minimális vastagsága jelen esetben is 3 mm.

Továbbá az is le van írva, hogy nagyon extrém használat mellett lehet úgy számolni, hogy 1 mm fékbetétkopás kb. 1000 km-nek felel meg. A valóságban ez persze sokkal több.

Egyébként jelenleg én is azon töröm a fejem, hogy mikor cseréljem a fékcuccost illetve mit cseréljek és mit nem. Túl sok a bizonytalan infó és néha ellentmondást is találok... A végén az lesz, hogy kicserélek mindent. További kellemes munka ünnepét mindenkinek!

Szemy

Szemy Elküldve: 2008-04-30 23:31 Féktárcsa és fékbetét

Woockie írta: Sziasztok!
Epp egy 320i vasarlasa kozben vagyok, amin eroteljesen kopottak a tarcsak. Az elado bevallalta a tarcsak cserejet, de akkor mar szeretnek rendeset felrak(at)ni, inkabb engedje el az arbol azoknak az arat. Korbeneztem ismerosoknel es Ferodo Performance tarcsat+betetet tudnak nekem hozni egesz jo aron. Olvastam itt, h egyesek szerint csak Ate, masok szerint BMW tarcsat erdemes. Van azert esetleg valakinek tapasztalata a Ferodo Performance csaladdal? Kulonosebben versenyezgetni nem akarok, egyelore palyara menni sem szandekozom, de azert szeretnem, ha barmilyen korulmenyek kozott is megbizhatoak lennenek a fekeim. (Elozo autom ilyen okokbol kifolyolag kerul cserere, elemjott egy kamion nagyon boven fektavon belul, szerencsere a fekek tokeletesen mukodtek, igy elek... Szoval valakinek tapasztalat ezekkel?
koszi,
W.


Szia!

Egyik barátomnak van az autóján elöl Brembo MAX sporttárcsa és hozzá Ferodo Performance betétek. Nagyon jól fognak különösen magasabb hõmérsékleten és nem is vetemednek, viszont borzasztóan gyorsan kopnak is. Haver most azon ügyeskedik, hogy 30000 km-t kibírjon velük, de nagyon úgy néz ki nem fog menni a dolog. Másik srác az Europaringen 4000 km alatt elkoptatta a tárcsát és a betétet is.

Az én javaslatom az lenne, ha nem akarsz vele pályára menni és versenyezni, akkor teljesen felesleges ilyen sportféket venned. A legkeményebb utcai szituációkra is 120%-ban megfelelnek a gyári BMW vagy az ATE fékszettek. Én biztos ebbõl a két márkából választanék... Remélem tudtam segíteni.

Szemy

Szemy Elküldve: 2008-04-30 23:02 Váltó_

SoundkeY írta: Akkor azthiszem nalam hamarosan cserelve lesz a valtoba es a diffibe is, ez sok penz ?


Sajnos a magyar árakat nem ismerem, de a kölni BMW márkaszervízben az olajcsere a váltóban és a diffiben mindennel együtt 117 euró. Gondolom Magyarországon ez olcsóbb...

Szemy

Szemy Elküldve: 2008-04-23 21:40 Váltó_

peetie írta: Gondolom akkor ugyanez igaz a kézi váltósra is. Bár arra is azt mondják hogy nem kell hozzányúlni :S


Természetesen amit írtam, az mind a manuális, mind az automata váltókra igaz, de még ide kell sorolni a differenciálmûvet is, hiszen ott még nagyobb nyomaték van a végáttétel miatt. Tehát váltóban és diffiben egyszerre cserélni az olajat!

Ez a marketinges szédítés egész európára érvényes szerintem. Sajnos itt a németeknél is értetlenül néz rám a BMW szervízvezetõje, hogy miért is akarom én kicseréltetni az olajat a váltóban meg a diffiben és kezdi rögtön magyarázni a "Lebensdaueröl" fogalmát. Amikor visszekérdezek, hogy akkor miért lesz csendesebb a váltó, komfortosabb a kapcsolás, miért rövidül le a szinkronizációs idõ a váltáskor az új olajjal, akkor meg nincs válasz. Nem elég az, hogy az olaj öregszik és elhasználódik, de az évek alatt újabb és újabb, jobb minõségû olajak jelennek meg a piacon, amik még tökéletesebbek az adott területen.

Remélem tudtam segíteni! Mindenkinek szép estét!

Szemy

Szemy Elküldve: 2008-04-22 23:31 Váltó_

Mathias írta: Én úgy tudom, hogy elvileg soha nem kell cserélni az automata válto olajat!!
Legalább is a BMW szerint!!


Sziasztok!

Ezt az olajcsere témát szeretném egy kicsit rendbe tenni, mert igen kesze-kusza információk röpködnek itt. Kölnben dolgozom mint autótervezõ mérnök, a Deutz diesel motorokhoz tervezek fogaskerekeket.

1. Az alapvetõ szabály, hogy a váltóban és a diffiben lévõ olajat hasonló jelleggel csak nagyobb intervallumban illik cserélni, mint a motorolajat. Ez alatt azt kell érteni, hogy az új autó elsõ szervizekor (20-30 ezer km) célszerû itt is lecseréltetni az olajat (a kezdeti összekopások és túlterhelések miatt), majd ezután olyan 80-100 ezer km-ként cserélni. Örök életû olaj csak a marketingesek szótárában szerepel, mûszaki szótárban nem.

2. Mi miatt nem írja elõ egyik autógyár sem? Ez megint a marketingesek ügyeskedése miatt van. Ha a BMW elõírná az idõszakos cserét, akkor már másnap a Merci vagy az Audi rögtön kezdené a reklámot: bezzeg a mi autóinkban nem kell cserélni. Ilyen biztos támadási alapot pedig egyik autógyár sem engedhet meg magának a mai világban!

Végül egy idézet az egyik német szakértõ kollégámtól: nem cserélni az olajat a fogaskerekeknél olyan, mint ha a férfiak nem cserélnének alsógatyát. Lehet nem lesz semmi probléma, de akkor sem egészséges.

Szemy

Szemy Elküldve: 2008-04-19 00:49 Rádió + indítás

Sziasztok!

Nem tudja valaki hogyan lehet azt beállítani, hogy amikor a gyújtást ráadjuk az autóra akkor bekapcsoljon a rádió, de amikor indítózunk, akkor arra a kis idõre kikapcsoljon majd amikor az motor már jár, akkor ismet bekapcsoljon? Remélem érhetõen írtam körül. Elõre is köszönök minden hozzászólást!

Szemy