Hali,
Köszönöm a hozzászólásokat. Jelentem a tolatókamera frankón működik.
![](http://static.bmwfanatics.hu/images/smiles/icon_biggrin.gif)
Nekem nem gyári navim van, hanem utángyártott, így arra elöl kell csatlakoztatni a vezetékeket. Most leírom, hogy mit hogyan kell csinálni, hogy más ne szívjon annyit mint én. Sajnos sehol nem leltem fel erről értelmes leírást, illetve egy amerikai oldalon valaki két sorban leírta a frankót, de azután nem válaszolt senkinek, és senki nem tudta használni, így én sem vettem készpénznek. Felleltem a kocsi teljes kapcsolási rajzát és ez alapján tudtam bekötni. A rajz itt található:
http://www.bmw-planet.com/diag.../index.htmNa akkor jöjjön a tutoriál:
Tolatókamera utólagos beszerelése utángyártott fejegységhez:
Ha nem akarod hátulról előre bekábelezni a kocsit, akkor érdemes rádiós kamera szettet beszerezni, nagyon olcsó, mindössze 20 euro kicsi-ocsó barátainknál. Én is ilyet vettem. A kamera felszerelése faék egyszerűségű, tele van a Youtube ilyen videókkal, de azért néhány szóban leírom. Ha rendszámra szerelhetőt vettél akkor mindössze két csavarra van szükséged, ha rendszámvilágításba szerelhetőt, akkor még arra sem. Végy egy T20-as torx csavarhúzót és szedd le a csomagtartó nyitó konzolt (touring-nál, gondolom a sedan/coupe sem bonyolultabb). A kamera kábelét told be a lukon, vagy ha a világításba szerelhető, akkor tedd a gyári helyére. Szedd le a csomagtér ajtó belső borítását, és kösd a tápot a tolató lámpára. Így a kamera csak akkor lesz áram alatt, amikor tényleg kell. A rádió adó részt a szivacs mögé tettem. Ha kábeles szettet vettél, akkor most jön a szívás, az elefánt ormány kipattintása és a kábel beküzdése egészen az autó elejéig. Ez nekem kimaradt, így nem is tudok írni róla.
Tehát bent van a hátsó kameránk, és örvendezénk vala.
Az első kábelezéshez vedd le a díszléceket jobboldalról illetve középről. Csavarozd ki a fejegységet. A rádió vevő részt a fejegységre menő ACC (piros) és Ground (fekete) kábelekhez és természetesen a 'rearview in' videó bemenethez kell csatlakoztatnunk. Így ha megy a fejegység áram alatt lesz a vevő rész is. Vagy talán még jobb választás, ha piros (+) kábelét összekötjük a fejegységre menő trigger kábellel (a folytatásban jön). Így tényleg csak akkor lesz áram alatt, ha működnie kell. A vevő rész melegszik, ezért nem zsúfoltam be a fejegység mögé, hanem a kesztyűtartóba tettem. Na és most jön a szívós rész. Ugye a fejegységnek tudnia kell, hogy mikor vagyunk hátramenetben, ezért van egy trigger kábel kimondottan ehhez, ami 12V-ot vár.
![](http://static.bmwfanatics.hu/uploaded/userfile/7752/7752_1425644971868.jpg)
Ha megnézzük a kapcsolási rajzot, látjuk, hogy ugyan fent van a 27-es biztosítékon, de az még a kapcsoló előtt van, így az folyamatosan áram alatt van, tehát nem használhatjuk. Nekünk az X428-as kötési pont kell, ami a biztosíték tábla feletti fekete dobozban van. Vegyük le a kesztyűtartót(6 db csavar). Hajtsuk le a biztosíték táblát, és pattintsuk ki a zsanérját(felfelé kell nyomni). A tábla tetején találunk egy fekete dobozt, az is pattintsuk ki(az oldalainál van két kis pöcök azt nyomjuk le, majd a dobozt hátrafelé toljuk ki).
![](http://static.bmwfanatics.hu/uploaded/userfile/7752/7752_1425644988272.jpg)
A doboz második sorában jobbról találjuk az a csatlakozót, ami nekünk kell. Óvatosan pattintsuk ki elölről, majd hátul húzzuk ki. Csupa kék/sárga drótot kell találnunk benne. Valamelyikre (teljesen mindegy, hogy melyikre) kössük rá a fejegység trigger kábelét. A visszaszerelés ugyanez fordított sorrendben. Ha ügyesek voltunk működik a tolató kameránk.
Örülünk Vincent?