kyncza Elküldve: 2008-03-07 11:40 Chip tuning
Sziasztok!
Nem okoskodásból mondom, csak kicsit már belemélyedtem a témába. Azért nem véletlen, hogy a chip és a box között ár különbség van. A chip-nél a OBD, EDC, EDC16 csatin kereszül programozzák át a motor eredeti, gyári programját. A tuning szó HANGOLÁST jelent, chippelésnél inkább ilyen értelemben beszélünk róla. A gyári programot úgy írták, hogy megfeleljen minden EUR3, EUR4, károsanyag kibocsátás értéknek, továbbá -40, +60fokban is induljon a motor stb...nincs 2 egyforma motor, ezért a gyári programok univerzálisak, minden motorra ráhúzhatók. (persze típus azonosra). Chip átírásnál, ha nem kókler az egyén, akkor rengeteg helyen módosítja a gyári programot. turbónyomás, üzemanyga mennyiség, befecskendezés ideje, mennyisége, common rail esetében a befecskendezõ nyomása is átállításra kerül. Nagyon szép, motorkímélõ "tuningot" el lehet érni így. természetesen chippel lehet erõs és takarékos autót is csinálni. Van, aki tuningra viszi, de azt kéri, egyen kevesebbet az autó. Ezt is meg lehet csinálni (turbós és dízel autóknál fõleg). Ezzel szemben a boxok, fõleg az olcsók (sokban csak egy ellenállás van, vagy egy potméter), semmi egyebet nem csinálnak, mint átverik a motorvezérlõt, azt "hazudják", hogy hidegebb van kint, mint amit a légtömegmérõ mér, ehhez az autó több üzemanyagot ad azonnal. ha még emeli kicsit a turbónyomást is, máris lehet egy erõs autónk. De ez nem feltétlen jó, fõleg hosszútávon. Ennél sokkal árnyaltabb egy tuning (legalábbis annak kellene lennie). szóval én nem nagyon bízok a boxokban, de mindenki maga dönti el....biztos lehet normális boxot venni, de kétlem, hogy 30-50között olyat adnának. Mondom érzésre biztos nagyot nyom, mert drasztikusan avatkozik a vezérlõbe, de hosszútávon nem biztos, hogy jó.
Üdv.
kyncza