valter320d Elküldve: 2013-04-14 17:25 320d Motor
Az utóbbi időkben gyakran hallani olyan híreket, hogy az új autó néhány napos leállítás után nem indul be, az önindító nem képes körbeforgatni a motort.
Gondoljuk át: környezetvédelmi és üzemanyag fogyasztás csökkentési okokból a gyártók arra törekednek, hogy a motor fordulatszáma lehetőleg alacsony legyen. Egy 80A töltőáram leadására képes Bosch generátor erre a főtengely 6000 percenkénti fordulatszámán hajlandó, 1900-as fordulatszámon ez már csak 54 Amper, és 1500 percenkénti fordulatnál csupán 36A. A városban vánszorgó autó esetén bekövetkezhet, hogy eleve több áramot fogyaszt, mint amennyit a generátor termel, így a hiányzó Ampereket az akku pótolja.
Vegyünk alapul egy középkategóriás, korszerű gépkocsit, akadályozott forgalomban, a motor éppen kétezret forog percenként, a generátor pedig 50 Ampert tölt.
A villamos hálózat terhelései, megközelítőleg:
-Motormenedzsment (gyújtás+befecskendezés): 30-50 W
-Benzinszivattyú: 10-30 W
-2 db. tompított fényszóró: 110 W
-2 db. ködlámpa: 110 W
-4 db. helyzetjelző lámpa: 20 W
-Belső megvilágítás: 20 W
-Rendszámtábla megvilágítás: 10 W
-Fűtés: 60 W
-Hűtőventilátor magas fokozaton: 250 W
-Audio rendszer: 50 W
-Ablaktörlők elől: 80 W
-Egyéb biztonsági és komfortelektronikai rendszerek: 10-20W
Ez eddig kb. 800 W. Ez bizony erősen közelít a 60 Amperhez, a generátorunk viszont ennél jóval kevesebbet tölt.
Nem számoltunk ülésfűtést, irányjelzőt, féklámpát, szélvédő fűtést, fényszóró mosót, önindító motort, kürtöt, motoros antennát, ablakemelőt, hátsó ablaktörlőt... és még számos más alkalmi fogyasztót. Ha ezek időszakos terhelésével is számolunk, akkor a helyzet még rosszabb.
A legújabb, minden extrával, ezernyi jeladóval, aktuátorral, elektronikák tömegével, sok tucat villamos motorral telepakolt autóknál bekövetkezett az, ami korábban már sejthető volt: az akku időnként lemerül, a sokmilliós csodakocsi reggel nem indul. Nyomós oka van rá. Gondoljunk csak az újabb idők egyik "vívmányára", az elektromos kormány rásegítésre.
Városban szinte mindig működik, és persze főként akkor, amikor elvett gázzal kanyarodunk, vagy parkolni akarunk. A generátor alig tölt, pedig a szerkezet áramfelvétele jelentős.
Ma már nem ritka az az új autó, amiben két akku teljesít szolgálatot, az egyik csupán az indítómotort szolgálja ki.
Ezzel a megoldással a gyártók jórészt elejét veszik ugyan az "este még ment, reggelre már indíthatatlan" tartalmú reklamációknak, ám amit nyernek a réven, azt mi, vásárlók, bőven elveszítjük a vámon.
Vételkor eleve magasabb a számla, a bonyolultabb szerkezetet és több alkatrészt természetesen megfizetteti a gyártó. A két akkunak nagyobb súlya van, ezt cipelni kell, ez energiába kerül, ezeket időnként cserélni kell, ezt is mind az üzembentartó állja. Nagyobb teljesítményű generátor kell a töltésükhöz, ez megintcsak extra súly és költség, újra bonyolultabb, meghibásodásra érzékenyebb és költségesebb fenntartású lett az autó. Az akkumulátor pedig veszélyes hulladék, nem mindegy, hogy egy autó működési ciklusa alatt hány darabot "fogyaszt el."