Akkoriban csak Toyota-ink voltak és nagy hatással voltak rám. No, meg az IS-t a 3-asról „koppintották”!
Egy-két évvel később betértem az ország egyetlen szakboltjába, az Autómodellszalonba. Mivel ekkor már a sárga IS ritkaságnak számított, az IS350-es meg új volt, hát azt hoztam haza. Az első igazi, prémium 1:18-as modellem tehát egy Autoart Lexus IS350 lett.
A különböző külföldi fórumokat böngészve találtam újabb gyártókra, mint a Kyosho vagy a Norev. Az utóbbit bátran ajánlom mindenkinek, aki érdeklődik a hobbi iránt, az egyik legjobb ár-érték arányú modelleket ők gyártják. Itt kezdődött a BMW-s korszakom, ami nagy valószínűséggel örökké fog tartani. Vettem hát két Kyosho X5-öst és egy X3-ast. Felfedeztem azt is, hogy a márkakereskedésekben még jobb áron tudok ilyen modelleket venni, szerencsémre pár utcányira lakom egy BMW szalontól, el is sétáltam egy bordó X6-osért. Ez volt a pálfordulás napja. Ha már ott vagyok, beültem egy E60-asba, becsuktam az ajtót és úgy éreztem, otthon vagyok. Ez kell nekem, csak a BMW!
Innentől már nem volt visszaút. Jöttek a modellek sorba – többnyire BMW-k - és a mai napig meg sem állnak.
Az árát nem szeretném kiszámolni
Jelenleg 135 körül jár a gyűjtemény, melyről van egy pontos táblázatom, amiben megtalálható az ár és a beszerzés dátuma is modellenként. Ekkora darabszám mellett nem is merek összesítő sort csinálni az árak alatt… :)
Azért jó, mert, amikor - az est egyik fénypontjaként - kezében tartja a lelkes gyűjtő ezt a kicsinyített valóságot, felnőttként bizonyára hamar elfelejtheti napi gondjait. Mindig mondtam, hogy makettezni vagy modelleket gyűjteni és foglalkozni velük, remek kikapcsolódás! Az embert precízségre és türelemre tanítja oly módon, hogy közben pihenteti.
Modellgyűjtő felnőttek – mert valljuk be őszintén, hogy ők vannak többen – mindig azt hangoztatják szinte jelmondatként, hogy a modelleknek két ellenségük van: a kisgyerek és a por. Pedig, talán nem lehet elég korán kezdeni a modellgyűjtést ahhoz, hogy egy emberpalánta megértse, hogy az autóknak lelkük van, törődni és vigyázni kell rájuk. Meggyőződésem, hogy egy-egy ilyen szinten kivitelezett modell már ifjúkorban arra sarkallja az embert, hogy egyre jobb legyen. Sugallja, hogy beüljön az igazi BMW-be vagy aktuális álomautójába, mert akkor nem csak képzeletben lehet részese ennek a csodálatos fantáziavilágnak. Megfelelő hozzáállással a port könnyen el lehet űzni a gonddal együtt.
Tenisz, golf, vitorlázás, modellgyűjtés. Bizony, sajnos körülbelül egy kategória. Egy-egy modell ára sok tényezőtől függ, ritkaság, vagy tömegmodell, esetleg akciós, új vagy már egy ideje futó széria. Ezért is nehéz belőni egy átlagot. Leggyakrabban húszezer forint körüli összeget kell kicsalnunk a pénztárcánkból. Ha bolygóegyüttállás van, akkor akár ötezerért is nagyon jól kidolgozott kis miniatúrát tudunk magunknak fogni, viszont igazán ritka modellekért akár az átlagár többszörösét is elkérhetik. Érdemes vásárláskor alaposan körüljárni a témát, első sorban az aukciós oldalakon keresgéljünk, akár a külföldieken is, de kis országunkon belül is folyamatosan frissülő, nagy választékból válogathatunk.