Dízel-elektromos sportautót mutatott be a BMW
2009. augusztus 31. hétfő 22:07, Robinson
A bajor gyártó felfedte legújabb koncepcióját, amelyrõl már hónapok óta folytak találgatások. A Vision EfficientDynamics Conceptet egy 1,5 literes dízelmotor, illetve két villanymotor hajtja, százas sprintje 4,8 másodpercig tart, miközben 4,8 litert fogyaszt.
http://www.a5.hu/fastcgi-bin/galeria.cgi?gID=3590&pID=3590_p90047140_highres-1280
Az utóbbi fél évben rengeteg pletyka látott napvilágot arról, hogy pontosan milyen koncepciót mutat majd be a BMW a Frankfurti Autószalonon. Sportos szedán, négyajtós kupé, hibrid - a jó néhány variációból végül ez utóbbi valósult meg.
A Vision EfficientDynamics Concept-be a bajorok mindent beleadtak, a koncepcióban a gyártó egy sor innovatív megoldást passzírozott bele. A cél egy olyan sportkocsi megalkotása volt, amely olyan gyors, mint egy M3, mégis hihetetlenül keveset fogyaszt. A tömeg alacsonyan tartása miatt a 4,6 méter hosszú, de mindössze 1,2 méter magas kocsi váza alumínium, amelyre nagyon könnyû, polikarbonátból készült elemeket szereltek. Az eredmény 1395 kilogramm, ami a három motorhoz és a méretes akkumulátorokhoz képest remek. Emellett az alaktényezõ is kiemelkedõen jó, mindössze 0,22, amelyet olyan trükkökkel értek el, mint a bezárodó hûtõnyílás, az apró tükrök, vagy a szárnyat formáló hátsó lámpák, amelyek csökkentik a légörvényeket. A B oszlop nélküli autó hátsó két ülésére is könnyû a bejutás, az ajtók felfelé nyílnak. Az utastérben futurisztikus mûszerfal várja az utasokat, amelynek legnagyobb újdonsága az immár háromdimenziós Head-up Display, amely mindig a fontosabb információkat mutatja az elõtérben.
A hátsó ülések mögött egy 1,5 literes, háromhengeres dízelmotor helyezkedik el, melynek teljesítménye 163 lóerõ. A belsõ égésû egységet két villanymotor segíti, egy a hátsó, egy pedig az elsõ tengelyen. Elõbbi normális esetben 80 lóerõs, de 10 másodperc erejéig akár 139 lóerõre is képes, míg az elsõ tengelyre szerelt motor 33 lóerõvel növeli a rendszer összteljesítményét. Az erõt hatfokozatú, duplakuplungos automataváltó juttatja a kerekekhez. A sofõr így összesen 356 lóerõvel és 800 Nm-rel gazdálkodhat, ami 4,8 másodperces százas sprintre elég, míg a végsebesség elektronikusan korlátozott 250 km/h. Amennyiben azonban ráérõsen utazunk, az autó képes akár 50 km-t is megtenni elektromos hajtással, míg a dízelmotor segítségével 700 km a hatótáv. A telepeket a generátor fékezéskor természetesen tölti, ám ha teljesen lemerülnek, odahaza a 220 Voltos hálózatról 2,5 óra alatt feltölthetjük õket. Ha azonban 380 Voltos hálózattal is rendelkezünk, mindössze 44 perc alatt feltöltõdnek. A dízel-hibrid BMW vegyes ciklusban, természetesen finom gázpedál-kezelés mellett 3,76 liter gázolajat éget el, míg CO2-kibocsátása 99 g/km.
A Vision EfficientDynamics Concept a Frankfurti Autószalonon mutatkozik be élõben, és bár az autó ebben a formájában valószínûleg soha nem kerül gyártásba, az abban látott megoldásokat hamarosan utcai BMW-kben is viszontláthatjuk.
Komment írása
Még nincsenek kommentek ehhez a cikkhez.
Legfrissebb