Újabb elektromos tanulmány a BMW-tõl
2010. január 07. csütörtök 00:37, Robinson
Január 4-én éjfélkor zárult le a szavazás, amelyen olvasóink eldönthették, hogy 2009-ben az Autómenedzser.hu autós portálon kipróbált autók közül melyik az év tesztautója. Idén nyolc kategóriában – üzleti autó, cégautó, egyterû, prémium autó, kisautó, élményautó, terepjáró, zöld autó - szavazhattak. 12 ezer szavazatot kaptunk, a legtöbben az összkerékhajtású BMW 3-ra voksoltak.
A MINI E tanulmány után a BMW bemutatta Concept ActiveE elnevezésû második elektromos hajtású modelljét, amely a BMW 1-es Coupé alapjaira épül. Jellemzõi között szerepel egyebek mellett a BMW modelljeire jellemzõ hátsókerék-hajtás, a dinamikus gyorsításokat is lehetõvé tévõ hajtásrendszer, valamint a magas hatásfok. A hajtásrendszer elemeinek intelligens elrendezése négy teljes értékû ülés mellett egy 200 literes csomagtér kialakítását is lehetõvé tette.
A kizárólag belsõégésû motorral szerelt modellek folyamatos fejlesztése, a BMW ActiveHybrid technika sorozatgyártású alkalmazása és a hidrogénhajtások mindennapos alkalmazhatóságát igazoló BMW Hydrogen 7 mellett az elektromos hajtások további lehetõséget képviselnek az egyéni mobilitás hosszútávon fenntartható formájának megvalósítására.
A BMW Concept ActiveE hajtásáról új, kifejezetten e modell számára tervezett elektromos szinkronmotor gondoskodik. Teljesítménye 170 LE, 250 newtonméter maximális forgatónyomatéka pedig az elektromotorokra jellemzõ karakterisztika szerint már közvetlenül indulástól teljes egészében rendelkezésre áll, s mindvégig felhasználható marad. Az elektromos energia tárolására a BMW és együttmûködõ partnere, az SB LiMotive által kifejlesztett lítiumion-akkumulátor szolgál.
A BMW Concept ActiveE hajtásrendszerének további jellemzõje az egyes komponensek különbözõ csomagok szerint csoportosított elrendezése. Az elektromos motor a hátsó tengelybe integráltan mûködik, a nagyteljesítményû szabályozóelektronika pedig a hajtás felett kapott helyet. A töltéstároló számára a belsõégésû motorral szerelt jármûvekben a hagyományos erõátvitel és az üzemanyagtartály által elfoglalt helyet használták ki a tervezõk. Kedvezõ a villany 1-es alacsonyan elhelyezkedõ tömegközéppontja, valamint elsõ és hátsó tengelye közötti ideális tömegeloszlása, ám tömege a könnyûszerkezetes építésmód ellenére is 1,8 tonna.
Azért nem megy rosszul: a gyorsulás álló helyzetbõl 60 km/óráig 4,5, 100 km/órára 9 másodperc, a legnagyobb sebesség pedig 145 km/óra (elektronikus úton leszabályozva). A BMW Concept ActiveE hatótávolsága mintegy 240 kilométerre adódott, ami a mindennapos használat során olyan segédberendezések, mint a légkondicionáló vagy a szélvédõfûtés használata mellett a gyakorlatban nagyjából 160 kilométert jelent.
A MINI E modellbõl átvett töltõcsatlakozó magasabb áramerõsségekre is engedélyezett. A hagyományos hálózati aljzatokból, a nyilvános töltõállomásokból és a speciális faliszekrénybõl („wallbox") egyaránt lehetõvé teszi a lítiumion-akkumulátor töltését. A teljes töltési folyamathoz erõsáramú (50 Amper) hálózat esetén mindössze 3 óra is elegendõ.
A BMW Concept ActiveE modellben a BMW ConnectedDrive új, kifejezetten elektromos hajtású jármûvekre kifejlesztett szolgáltatásai jelennek meg. Ezek közé tartoznak azon specifikus távfunkciók, amelyek például az akkumulátor töltöttségi szintjének mobiltelefonos lekérdezését, a nyilvános töltõállomások felkutatását, illetve a jármû állóhelyzeti fûtésének és légkondicionálójának vezérlését szolgálják. Belül a kombinált mûszeregység és az iDrive kezelési rendszer az elektromos üzem specifikus kijelzõivel és funkcióival bõvült.
forrás: autoblog.hu
Komment írása
Még nincsenek kommentek ehhez a cikkhez.
Legfrissebb