csanko Elküldve: 2010-11-05 22:01 Turbo
Sziasztok!
egy kis tanulmány, érdekes, bár lehet már mindenki tudja.
A kipufogógáz hajtja a turbinaoldali lapátkereket, ami közös tengelyen van rögzítve a kompresszor lapátkerekével. Mivel alacsony fordulaton nincs kellő sebessége a kipufogógáznak, kisebb turbót alkalmaznak, ami hamarabb felpörög, de a szállítása is kisebb. A nagy turbó többet szállít, de később pörög fel. A két oldal méreteinek változtatásával lehet elérni a karakterisztikához megfelelő működést, emellett olcsóbb is a változtatható geometriás feltöltőnél (VTG). A VTG esetében a kipufogó oldali lapátkeréknél körben egy lapátozás van elhelyezve, ami sok kis terelőlapátból áll, amik egy tengelyen el tudnak forogni. Ezek állításával a kipufogógáz más-más szögben éri a turbinakereket, amit hamarabb fel lehet pörgetni. Ezt fordulatszám függvényében vezérlik. Így egy nagyobb turbót is hamarabb fel lehet pörgetni. A turbóban a nyomást egy Wastegate nevű szelep szabályozza. Ha a nyomás eléri a beállított értéket, akkor vagy a szabadba nyit a szelep, és nem tud nőni a nyomás, vagy a kompresszoroldalt összenyitja a turbinaoldallal. Benzinmotoroknál érdemes beszélnünk még a lefújószelepről. A benzinmotoroknál általában a fojtószelep gázelvételre zár, ami azt eredményezi, hogy a fojtószelep és a turbófeltöltő közötti szakaszon a nyomás megnő, és a turbinakerék ebben a magasnyomású térben hamarabb elveszti a mozgási energiáját, ergo lassul. Ha gázelvételkor egy szeleppel a nyomást ebből a szakaszból a szabadba engedjük, akkor kevésbé csökken a turbó fordulatszáma. Ez pedig fontos, mert kis fordulaton ugye kevesebbet tölt. Talán több részletbe felesleges lenne belemenni, főként a méretezési kérdésekbe, csapágyazásba... Amit még érdemes tudni, hogy turbós autónál az olajcsere nagyon fontos dolog, mert a motor kenési rendszeréről történik az ő kenése is, olajválasztás és olajcsereperiódus különösen fontos!!!
Illetve indítás után míg be nem melegszik a motor, nem szabad túlzottan terhelni, ha pedig meg van hajtva az autó, akkor leállítás előtt 1-2 percig alacsony terhelésen kell tartani. Az olaj másképp a magas hőtől a turbinatengelynél krakkosodik, olajkoksz formájában leülepszik, és a turbó szűk keresztmetszetű olajjáratait eltömíti. Azután pedig nem kap kenést, és a többibe ne is gondoljon senki.....
A hosszú élettartam érdekében a turbóval szerelt motorok kezelése bizonyos gondosságot igényel. Az ilyen személygépkocsiknál nagy sebességű haladás után megállva nem szabad rögtön leállítani a motort – típustól függően 30-60 másodperc alapjárat szükséges, hogy a turbó pirosan izzó forgórésze visszahűlhessen, ellenkező esetben az élettartam megrövidül, sőt a turbó besülése vagy törése is előfordulhat.