Elküldve: 2015. június 25. csütörtök, 11:17
Kedves Fórumozók!
EGy 1994-es 318i BMW-vel kapcsolatban szeretnék segítséget kérni, a probléma összetett, ezért teszem fel kérdéseimet ezen a felületen.
A gépjármű ABS-es, és egy hátsó búgó hang miatt egy szerelő kicserélte a hátsó kerékcsapágyakat. A csere közben tájékoztatásul közölte, hogy kopottak a fékbetétek, ezért cseréje indokolt, majd azt is kicserélte. Sem az egész szerelés előtt, de még a szerelést követő 2 napon sem jelzett semmilyen hibát, normál használat mellett semmilyen tapasztalható rendellenesség nem lépett fel. 2 nap után egy baleset elkerülése végett vészfékezés történt, amikor a következő dolog történt:
- a két első fék és az ABS működött (a féknyomok szaggatottak voltak)
- a hátsó fék 20 méteren keresztül semmit sem fogott, a pedál beesett és csak később ugrott vissza a helyére
- kigyulladt az ABS lámpa és azóta is világít
A baleset sajnos így nem volt elkerülhető, mert a jármű irányíthatatlanná vált. A kirendelt szakértő szerint, idézem:
A vizsgálatok eredményeiből következik, hogy a hátsó fékkörben a nyomás az ABS egység hibája miatt nem épül ki. Ennek feltárására az ABS egység kiszerelése, és azokon a helyeken, ahol a szelepekhez hozzá lehetett férni megbontásra került. E vizsgálatok során a vizsgálható helyeken rendellenesség nem volt tapasztalható. Ebből az következik, hogy az egyébként nem javítható és szétszerelhető ABS egység belső szerkezeti elemeiben annak mechanikus elhasználódása miatt alakult ki az a tömítetlenség, ami miatt a főfékhenger hátsó körébe kilépő nyomás nem tud kiépülni és a fékfolyadék az ABS egységen keresztül visszafolyik a fékfolyadék tartályba.
A szakértő szerint tehát a gépkocsi ABS-e a folyamatos elhasználódás miatt ment tönkre, amit ugye jeleznie kellett volna a lámpának, és a szerelő, aki javította azt állította, hogy égett, mikor hozzákerült a jármű. Ez természetesen nem igaz, viszont egy tagadás-egy állításnál a szakértő szava elég mérvadó, az meg a fentieket állapította meg.
És akkor a kérdés: Akár a csapágycserekor, vagy a fékbetétek cseréjekor a szerelő tudott e olyan szakszerűtlen dolgot elkövetni, ami vészfékezéskor a fenti üzemzavart váltja ki? Gondolok itt valamiféle geometriai alakváltozásra (pl. kalapáccsal úgy ütött fel, vagy meg valamit, ami elváltozott, és ez hatással lehet), vagy rossz összeszerelésre.
Sajnos tényleg az általam felvázolt történet az igaz, viszont mindenáron azt akarják bizonyítottnak látni, hogy a vezető tudatában volt, hogy rossz a kocsi, mert égett a lámpa, és nem firtatják a szerelő felelősségét, ezért kérnék segítséget. Ha van olyan verzió, vagy akár több is, ami cáfolja a fenti szakértői állítást, vagy egy másik, de reális alternatívát jelent, az nagy segítség lenne.
Előre is mindenkinek köszönöm, és egy jó tanács mindenkinek: ötször gondolja át mindenki, hova viszi javítani az autóját, mert még börtönbe is kerülhetsz a gondatlan szerelő miatt.