Nos azért nyitottam ezt az új témát, mert sok embert érint, akinek
Valvetronic szelepvezérlésű motorja van.
Számtalan videó kering az interneten, mindenféle hangok, zörejek kapcsán, ahol sokszor rossz tézist, vagy általánosan mondogatott hibát állítanak fel.
Az én esetem az volt, röviden leírva:
Motor indításkor teljesen szép motorjárás, semmi fura hang. Aztán ahogy melegszik be a motor és elhagyja a kék mezőt, úgy a fojtószelepes vezérlésből átvált a motor Valvetronic-os üzemmódra. Na ekkor jött nekem egy fura klattyogó hang, vagy valami olyasmi.
Egy másik felületen akadt rám egy szerelő, aki elmondta mi is lesz itt a bűnös.
Mégpedig a köztes kar és az excentertengely kopásából adódó folyamatos állítgatás. Ugye alapjáraton a kopás miatt mindig próbál korrigálni a rendszer.
A felújítás elég költséges, bajt nem okoz, de állítólag rosszabb lesz a hangja.
Az a durva, hogy a BMW erről is tudott, hogy képes elkopni, na de egy 62ezert futott autónál is? Mert én annyival vettem, valósan. Mondjuk 45ezer km alatt nem vettem észre változást.
Bemásolom a beszélgetésünket, hátha másnak is tanulságos lesz. (az illető nevét kihagyom)
xxx:
Ez a hang a Valvetronic állítómotor hangja. A motor hidegen folytószelepes üzemmódban működik , 60 celsius felett átáll Valvetronic üzemre, és a mechanikai alkatrészek kopottsága miatt az állítómotor nem találja a pontos helyét az excenterzengelynek ezért a két végállás között vergődik, ennek a hangját halljuk.Javítani az excentertengely és a köztes karok cseréjével lehet.YELLOW:
Közben én is megtudtam mi az a hang olyankor. Viszont amit írsz mint hiba azért kizárt, mert nincs hibaüzenetem, egy BMW specifikus olvasóval sem. Az autó jól megy, nagyon jó a fogyasztása, nem tapasztalni más rendellenes dolgot. Az igaz, hogy 18ezer km körül volt benne Valvetronic egység cserélve, vagy lehet csak újra programozás. De lassan 10 éve nálam van, és ilyen mióta megvettem. Kopott sem lehet, mivel most jelenleg valós 107ezer km van benne. A Valvetronic működik, mert érezni, hogy amíg hideg totál másképp megy, mint melegen. Nem hülyeség amit mondasz, tudok erről a hibáról, de annak lenne valami látszatja. Tény hallottam N46-ban halkabb motort is. De N42-ből, mind ilyen volt. Pedig a két motor az EU besorolást kivéve megegyező szinte 100%-ban.
xxx:
A valvetronic egy mechanikus szerkezet és egyik hibája . hogy elméletileg
jó lenne de gyakorlatilag az alapjárati végállásnál a köztes karok
századmiliméteres kopásának is van jelentősége . A századmiliméteres kopás
egy kétkarú emelőként elképzelve a kar másik végén már jelentős probléma
lehet.Mivel nem egyformán kopnak a karok , a motorvezérlő ki akarja
kompenzálni a kopásokat és a villanymotor utána akarja vinni az
excentertengelyt a kopásoknak . A villanymotor vergődik benne annak a
hangját halljuk. Fordulaton nem jelentkezik mert a karok más pozicióba
kerülnek és a vezérlő sem érzi az egyenetlenséget.A diagnosztikában annyit
lehet csinálni hogy a villanymotor megtanulja a végállását. Lehetne hibás
az excentertengely szenzora de annak van hibakódja . A mechanizmus hibájára
nem írtak a szoftwarebe hibakódot , mert akkor túl hamar kiderült volna a
szerkezet hibája. Nem lenne ez akkora probléma ha nem 300 ezer forint lenne
az alkatrész ára.YELLOW:
Látok benne logikát. De egyikben elkopik, másikban nem? Többnél 100ezer alatt ilyen a hangja, míg mondjuk egy N46-nál 200ezer felett sem. Sőt tudok egy tulajos, 300ezret futottról, ami motorikusan nem volt megbontva N42-t. Nekem 8-12ezer km között mindig olaj volt cserélve, de inkább 10ezer körül, nem rossz olajjal. Előtte 62ezer km alatt csak nem kellene elkopnia. Van ennek valami módja, biztosan kideríteni, mondjuk megbontás nélkül? Pl. lehúzni a Valvetronic motorját, aztán úgy megnézni? Vagy a szenzorról jelet venni és figyelni valóban be-be billen a végállás?
xxx:
Mellesleg úgy tudom ezt a motort Malayziában gyártották, Úgy voltak vele a BMW-nél hogy ha már ezek a kedves távolkeleti urak szeretnének BMW-t gyártani adjunk oda nekik egy problémás szerkezetet had próbálgassák. A gyártmány szégyene az is hogy 2 hónapba került mire szerelőként ki tudtam találni hogy mi a probléma a motorral mert minden információt titokban tartanak. Hiába kérdeztem akárkit senki sem tudott hozzá szólni . Szerencsém volt mert két egyforma autó volt akkor itt , és meg is bonthattam mind a kettőt , így sok apró kockából meg az internetről összeállt a kép.Gondolkoztam a javításon, valamilyen speciális másolóköszörűvel kellene a köztes karokat /intermediate levers az angolok így hívják nincs magyar neve / kellene egyformára köszörülni , mivel nagyon kevés van belőle nem nagyon éri meg vele foglalkozni.A számítógépből ki lehetne írni a valvetronikot akkor az idők végezetéig lehetne használni de ehhez komoly számítástechnikai tudás kell akinek ilyen van az már ezzel nem foglalkozik.YELLOW:
De ha ilyen problémás, akkor miért gyártották annyi ideig? Hogy lehet az, hogy van ami 200ezren felül futott mégis jó mondjuk. Vagy volt valami módosítás? Mitől kopik el, ennyi km alatt? Esetleg az alapjárat emelésével lehet finomítani rajta? Vagy így használva árthatok valamit a motornak, mármint ha így marad?
xxx:
Én a problémát abban látom hogy egy mechanikus szerkezettel megoldották a lehetetlent. A valvetronik működése a következő: A szívószelepek nyitási mértékét menetközben , alapjárati fordulattól maximális fordulatig szabályozzák 0-tól 9.3 mm-ig . Tehát meg tudja oldani hogy vagy teljesen be van zárva vagy 9.3 mm-re ki van nyitva vagy a kettő között bármilyen állást fel tud venni 0-5000 fordulaton bárhol. Mindenképpen el kell ismerni , hogy ez azért nem akármi.Ezt úgy lehet elképzelni mintha kettő darab kétkarú emelőt működtetnénk és egyiknek az alátámasztási pontját mindég változtatgatnánk így a másiknak a vége mindég eltérő utat járna be. Nem tudom hogy érthető-e de van rajz róla az interneten. A szerkezet jellegéből adodóan alapjáratnál túl nagy utat jár be a kar vége ezért ott fog jelentkezni a kopás, fordulaton semmit sem lehet érezni, nem okoz semmilyen problémát mert az a része a karnak nem kopik meg.Azért nem kopik meg mert ott a valvetronik nem korrigál semmit , nem kell neki korrigálni mert nincs fordulatszám ingadozás , a szelepek olyan nagyra vannak nyitva , hogy a nyitottság külömbségeit az elektronika nem érzékeli, ezért nem is avatkozik be.A külömböző kopások oka valószínűleg anyagprobléma lehet vagy hőkezelési probléma , de olyan nagy az igénybevétele a szerkezetnek ,hogy az a csoda hogy ennyit is kibír. Az E42 és E46 között nem tudom mi a külömbség én csak az E42-vel találkoztam elég behatóan . A keresgéléskor volt valami módosított változat úgy emlékszem de nem tudom már hogy E46 volt vagy valami más.A kopásról szétszedés nélkül nem lehet meggyőződni csak elhinni amit írok . Azért írom le hogy más ne szívjon vele mint én.Ha ilyen részletességgel le tudom írni elképzelheted mennyi időt töltöttem vele. Ha lehúzod a villanymotor csatlakozóját, a motor azonnal hibajelet küld és átáll folytószelep vezérlésre. hogy lehet-e tovább menni vele az attól függ hogy milyen pozicióban van éppen az excentertengely. ha alapjáraton húzod le akkor nem fog menni mert a szelepek majdnem zárva vannak ,hiába nyílik ki a folytószelep. Az alapjárati fordulatot nem tudod megemelni, az a software-ben vam rögzítve .Így használva különösebb gondot nem okoz csak egyre rosszabb lesz, ahogy tovább kopik, és eljut oda hogy lesz olyan szelep amelyik nem nyit ki mert a gyujtási sorrend szerinti előző szelep túl nyitva volt, így amelyik nem nyit ki ott nem lesz robbanás és gyujtáskimaradási hibakódot generál. Akkor jön el az ideje keresni a hibát. Cserélni feleslegesen gyujtótrafót, befecskendezőt , gyertyát,vezérműtengely szenzorokat, mikor az excentertengely szenzorára kerül a sor, akkor már az asszony válni akar mert az 140ezer körül van ha jól emlékszem.Ráadásul az sem hibás mert csak két Hal szenzor egymásban és egy mágnes integet nekik az excentertengely végén.Ebből tudja a valvetronik hogy mit csinál.A valvetroniknak külön vezérlője van az akku alatt. Követlen kapcsolatban van az excentertengely szenzorával saját can-bus vonalon hogy kellően gyors legyen. Az izmos villanymotort ide oda tekerészni komoly elektronika lehet . Meg lehet próbálni lehúzni a villanymotor csatlakozóját úgy hogy a villanymotort kézzel át kell tekerni a teljesen nyitott állásba a szelepdeknit levéve. Valószínű menni fog de hibakódot küld .YELLOW:
Mindenképp nagyon köszi a válaszokat, ha véletlen úgy írok, ne vedd bántásnak, ilyen hülye stílusom van. Tisztában vagyok a Valvetronic működésével. De ezt nem gondoltam volna, hogy alapjárati részen képes így megkopni. Az alapjárat emelést meg tudom oldani ha minden igaz. Azon agyaltam még, hogy lehet egy N46 motorosból át kellene emelni azt a részt. Mert azoknál mintha kevésbé lenne ez, ott más probléma szokott lenni, ami meg N42-nél nem nagyon van. Egy bontott motor nem olyan vészes, és azért a maradékot ki lehet árulni. Bár őszintén megmondva, az utóbbi időben újra gondolkozom valami nagy motoros gépen. Egyébként az egyik trafóm már valóban megadta magát, de cseréltem mind a négyet. Fura, hogy az új gyertyák adták meg neki valószínű az utolsó lökést, mert csere után 150km-rel elszállt. Bár már előtte 2x is jelezte magát, amikor 3 hengerrel indult be, de azok ilyen több hónapos különbséggel. Sokan a láncot emlegetik, attól van ilyen hangja, vagy a vákuumpumpától, de őszintén megmondom, igazad lehet ebben, és valóban ez lesz a bibije. Én amúgy imádom ezt a motort, mert valóban jól megy, és nagyon spórolósan is lehet vele járni. Valami módosítás biztos lehetett, mert ugye újabb V8, V10 motoroknál is használják a Valvetronic-ot. Ha megnézed ebben a videóban is pont olyan hangja van, pedig ez egy új autó:
https://youtu.be/jNeIW-xEBeo?t=9m5sCsak itt azért nem hallani úgy, mert szabadban veszi, úgy az enyémnek is másabb a hangja. Pedig ez még V8-as is.
Hibakódok nem zavarnak tudom törölni őket. Vagy lehet célszerű lenne egy olyan programot íratni az motorvezérlőbe, hogy alapjáraton mindig váltson vissza Valvetronic-ról simára. Nagyon hasznos ez a beszélgetés számomra! Nagyon nem is rémlik hallottam-e már ezt a verziót. A szenzorokat olvastam már.
xxx:
Nem vettem bántásnak , nem éreztem hogy hülye lenne a stílusod. Most láttam egy PDF file-t valaki egész jól leírja a dolgot , ráadásul magyarul. A köztes karok tűrését 0.008 mm-nek írja . Kár hogy nem tér ki a kopások okozta problémákra , és azok diagnosztizálására . Egy másik cikkben valaki a nem megfelelő olajcseréket és az olajszűrőt teszi felelőssé a kopásokért.
http://autotechnika.hu/diagnos...html?print
http://bmwspecialistreading.co...c-engines/
Egyébként nem lenne egy rossz motor , szerelni sem tragédia , de azért oda kell figyelni mi csinál az ember. A két link lehet hogy nem aktív, be kell másolni a google-ba.
YELLOW:
A magyar cikket már olvastam valamikor úgy emlékszem. Hát én 4,5 évesen vettem 62ezer km-rel. Ha hihetek a szervizkönyvnek, akkor voltak cserélve olajak időben. De ennek már akkor is ilyen hangja volt, mikor megvettem. Én azóta majd 10 éve 45ezret mentem vele. Én 2 évente cserélek olajat, mert ezt írja a gyár, de legutóbb 7600km-t mentem csak 2 év alatt, a legtöbb is 11ezer párszáz km volt. Olajfogyasztásom mondhatni nincs, MAX szint közelében marad. Pedig sokan panaszkodnak erre is. Szűrőkből Mahle és Knecht híve vagyok, talán mikor megvettem, akkor ment bele Mann szűrő, de már nem is tudom, bár fel van írva nekem. Olajból sorrendben ilyenek mentek bele: Aral MegaTronic 5w-50 (akkoriban élt bennem a tuning vágy), aztán 2x Castrol Professional Powerflow 0w-30, majd Aral SuperTronic 0w-40, és most legutóbb Eneos Hyper Premium 5w-40. Egyik olajjal sem volt gondom, szándékosan váltogatom őket. A 2 Castrol és az utána lévő Aral el is van rakva (leengedett), gondoltam majd bevizsgáltatom.
Egyébként szerintem visszatérek a 0w-30 vagy 0w-40-hez, mert simán eljár vele, igaz drágábbak ezek az olajok, de hidegben jobb a "hígabb" olaj. Egyébként minden olajcserénél ott voltam, az első hivatalos szervizben történt, ahol a szerelőgyerek le is akarta nyúlni az olajat, de csak kiküldött miközben meg volt beszélve a szervizvezetővel, hogy ott leszek. Majd mikor visszatértem vele, hátulról bányászta elő az olajam. Utóbbi időben inkább magamnak cserélem, vagy csinálok meg amit tudok. Mindent feljegyzek, ha esetleg eladó sorba kerülne, valaki vagy elhiszi vagy nem. valakit a hamis szervizkönyv is megnyugtat.