ATC chiptuning: Így készült

2009. november 06. péntek 04:29, Robinson


Mint azt tudjátok, oldalunk partnereinek száma szerencsére folyamatosan bõvül. Elmondható, hogy kizárólag olyan cégeket találtok a kedvezményeket nyújtók között, akik minõségi munkát végeznek, és valóban megbízhatóak.

ATC chiptuning: Így készült

képek megtekintése

Így van ez azért, mert bár minden, tagjainknak szóló kedvezménynek örülünk, mégsem minden második céget pakoljuk be ebbe a menüpontba, akit meglátunk az utcán, vagy írnak nekünk levelet. Akik a listában vannak, õket már megbízhatónak mondható tagjaink véleményezték pozitívan, vagy már önmagában a nevük garancia arra, hogy akármivel is foglalkoznak, az elvégzett munkájukra nem lehet panasz. Van olyan, akire mindkettõ igaz, és van olyan is, akit mi is kipróbáltunk. Ez utóbbit elmondhatjuk az ATC szervizrõl is.

A napokban az ATC szerviz ügyvezetõje küldött nekünk egy levelet, miszerint szívesen nyújtanának nekünk kedvezményt. Mint kiderült, Kristóf családjában is több BMW van, õk is beleestek a csapdába: Ha egyszer beülsz egy BMW-be... :)

Természetesen mindre írt már chipet. A saját compact-jára is, ami egy gyönyörû kis M-pakettes járgány - mondom ezt annak ellenére, hogy nem vagyok 100%-ig kibékülve a compact-okkal - és arra a gyárilag 212 lovas X3-ra is, amivel második találkozásunk alkalmával vitt egy kört. Amikor kiszálltunk a kocsiból, és mondtam neki, hogy még sosem éreztem minden belsõ szervemet egyszerre a torkomban, csak annyit mondott, hogy bizony a 290 ló már képes erre :D

Néhányan tudjátok, hogy nemrég egy kicsit meg lett piszkálva az én autóm is, ami egy facelift elõtti 136 lovas 2000-es gyártású 320D limo. Az új programmal sajnos csúszott a kuplungom, füstöltem, 3-4 literrel többet fogyasztottam, de legalább nem tudtam megfogni egy 150 lovas kollégát az M3-as bevezetõjén (SoundkeY, kész vagyok a revansra! :D) Ez a progi úgy készült, hogy egy laptoppal letöltötte(?) a srác a gyárit, módosította, majd a módosítottat visszaírta. Nem szeretnék senkirõl negatív véleményt írni, még névtelenül sem, így csak annyival fejezném be ezt a vonalat, hogy vissza lett írva a gyári progim. Elvileg. Mindegy, a lényeg, hogy megy az autó, és kb. ugyan úgy, mint eredetileg.

Vagyis ugyan úgy ment, mivel az ATC látogatásom óta… Elsõ találkozásunk alkalmával még csak arról beszélgettünk, hogy mit is tudnának nekünk nyújtani, és milyen formában. Maga a szerviz teljesen kulturált. Nem nagy, de igényes. Két beállásuk van, egy pad, és egy emelõs oldal. A pultnál mikor betérsz hozzájuk, mondhatnám, hogy idiótán visszatátoghatsz néhány halnak, de ez nem igaz, tekintve, hogy az Õ akváriumukban chipek úszkálnak. Fanatizmus? :D (Bár most azt mondták, vesznek bele halakat is :D)

A váróból egyébként a büszke apukák nézhetik csemetéjüket egy üvegfalon keresztül, ahogy újjá születik. A hellyel kapcsolatban egyetlen negatívumként említhetõ, hogy egy komolyabban ültetett vasnak nem túl egyszerû a bejutás, mivel a fõútról egy kavicsos földes placcra kell ráfordulni, amirõl nyílik a mûhely bejárata. Bár már ezt is intézik, sajnos ez az önkormányzaton múlik, és mint tudjuk bürökrációban mi vagyunk a császárok...

A kocsimat fel is dobtuk a mérõpadra, aminek az eredménye 148 LE lett. Egyrészt dízeleknél ennyi szórás még tán bele férhet, másrészt ki tudja, hogy most milyen progi volt rá visszatöltve. Már csak azért is, mert a jószág németben látott napvilágot, ott nevelkedett, és ki tudja ott volt-e már mûtve, mielõtt Magyarországra került.

A mérés közben Kristóf teljesen átszellemült, látszott rajta, hogy ez igazán érdekli. Elvakultságát bizonyítja, hogy miután leállítottuk a motort, a grafikonokat és a számokat nézegette, de látni lehetett rajta, hogy már nem is ezek a vonalak húzódnak elõtte, hanem teljesen mások, sokkal magasabbak és más ívûek :D Nem tévedtem.

Meg is beszéltünk egy második találkozót, amit ma ejtettünk meg. A gépet újra feldobták a padra, majd utána neki is láttak a mûtétnek. Az én kedvencem 2000-es évjáratú ugye, és elég sok dolog régi konstrukció alapján lett még belerakva. Sajnos(?) ez alól nem kivétel a vezérlõ egységem sem. Emiatt nem lehetett szerviz csatlakozón keresztül olvasni, le kellett kapni az EEPROM-ot.

Kicsavarozták tehát a vezérlõ egységet, leforrasztották a nyákról a chipeket, és ráraktak két csecse tokot, hogy a jövõben ezzel ne kelljen „szerencsétlenkedni”.

Ezen kívül kaptam két teljesen új chipet, így az eredetiek egy az egyben megmaradtak, bármi van, csak vissza kell õket dugni a foglalatba.

Mint látható, ebben a típusban még két chip van. Nem is akárhogy, a kettõt összhangba kell hozni ahhoz, hogy az új program valóban jó legyen. A forrasztásokat a szervízvezetõ, Piedone alias Gábor végzi saját kezûleg. Precíziós munkát kell végezni, hiszen se kiforrasztásnál, se beforrasztásnál nem sérülhet semmi. Se csip, se nyák. Miután a kiforrasztások megtörténtek, a 2 csipbõl (High & Low) kiolvasták a program tartalmat és közösítették azt egy fájlba, hogy meglegyen összefüggõen a gyári tartalom. Az ATC ugyanis csak gyári tartalomból dolgozik. Bár ezt én sem terveztem, de Õk külön hangsúlyozták, hogy hajlandóak felülírni az autómat, amíg nem látják a gyári tartalmat. Röviden, ám érthetõen indokolták is, hogy miért: nincs két egyforma program. Vagyis van, de az ritka mint a fehér holló. Szóval a tartalom kinyerése után a módosított program két másik chipre került fel, hogy az eredetieket megtarthassam.

Kb fél óra alatt meg is írták az új programot, felírták a chip(ek)re, majd irány a pad. A diagramon látszik, hogy az eredeti 148LE-höz képest, most már 168-at teljesített az autó, illetve a korábbi 302Nm-el szemben 365-öt.

Mindezt úgy, hogy egyáltalán nem füstöl, ellenben igencsak érezhetõ módon erõsebb, dinamikusabb lett. Bár még a tapasztalat fél napos, már most kijelenthetem, hogy meg vagyok elégedve az eredménnyel. Súgva mondom, itt-ott oda is léptem rendesen, hogy barátkozzak az új autóval. Tényleg nagyon megy, és ami nagyon fontos, nem csúszik a kuplung! Elgondolkodtató. Elgondolkodtató, hogy most mit kaptam, milyen formában, és az is, hogy majdnem vettem új kuplung szettet, holott a jelek szerint még nincs rá szükségem. Csak egy jól megírt programra.

El ne felejtsem: A tuning elõtt amennyire lehetett "körbejárták" a kocsit gyors állapotfelmérés gyanánt, és a hibatárolót is kiolvasták. Biztos ami biztos :)

Este még írt Kristóf, hogy ha akarom, akkor még léphetünk tovább teljesítményben, mert az autóm jó állapotban van és egy kis szerencsével benne van még talán plusz 10-15 lóerõ, csak elsõ lépésben mindig alulról közelítik meg a módosításokat, mert fõ a tartósság és a biztonság.

Fontos megjegyezni, hogy a fenti forrasztásos mûvelet nagyon ritkán indokolt, az esetek döntõ többségében szervizcsatin keresztül lehet olvasni is, és írni is az EEPROM-ot, holott elméletben ez a régebbi módszer a biztonságosabb a direkt kommunikáció miatt. Az, hogy az enyémmel kicsit bûvészkedni kellett, ettõl függetlenül nem egy kirívó eset. Elõfordul, de a srácoknak ez sem akadály, megoldják, és mint az ábra mutatja, nem is akárhogy. Igényes munkát csinálnak, és a végeredményre sem lehet panasz. Érdekesség lehet még az is, hogy az ATC-nél turbó dízel autóknál jellemzõen nem módosítják a turbónyomást, a többlet teljesítményt egyéb adatok módosításával érik el, így azon sem kell aggódni, hogy a turbó nagyobb igénybevételnek van kitéve, ha csak 1,1 BAR helyett 1,2-nek is. Ami még ennél is sokkal fontosabb, a közös-nyomócsöves (commonrail) autóknál nem nyúlnak a railnyomáshoz sem!

Mindettõl függetlenül nem állítják, hogy a mûtétek 100%-a örömkönnyekkel végzõdik. Mint mindenhol, még a mûtõasztalon is, elõfordul, hogy a beavatkozás következtében az autó „meghibásodik”, mondjuk ahogy a mobilunk, amikor egyszer csak örökre lefagy. Ez viszont nem írható az új program számlájára. Sajnos sokan könnyelmûen kezelik a csippelést, és nem tájékoztatják az ügyfeleket a beavatkozás kockázatáról, ami az ATC-nél megtörténik. Sõt elmondják minden ügyfélnek, hogy a lehetõ leggondosabban dolgoznak, feszültség-stabilizálnak mindent, és "átkutatják" az autókat GPS-re, utólagosan beépített kütyükre is, ami elõszeretettel a canbusos kommunikációra lehet negatív ráhatással.

Évente 600-700 autót csinálnak meg (melyek tulajdonosának nagy része szájhagyomány útján hallott róluk), és ebbõl 1-2 alkalommal bizony megy vissza hozzájuk ügyfél hibás autóval. Ennek az az egyszerû magyarázata, hogy mikor valaki begurul hozzájuk, hogy csináljanak erõsebb autót nekik a prezentált alapanyagból, nem látják az autó múltját, nem látják a rejtett hibáit, és fõként a sofõr lábát. Az apró hibák egy új program hatására és a rossz vezetési szokásoknak, szervizelésnek köszönhetõen, mikor az autó erõtartalékait használják fel az új menetteljesítmények elõvarázsolásához, fel tudnak erõsödni, és elõfordul, hogy egy láncreakciót is elindítanak. Azonban lássuk be, ez nem azon múlik, hogy új programot kapott az autó az ATC-tõl, vagy akárki mástól. Ezek a hibák jelen vannak, és csak idõ kérdése, hogy mikor jelentkeznek agresszívabban. Fõleg ugye, ha az új teljesítményt érezve, komolyabban elkezdjük taposni az autót. Az, hogy ezek a már a chipelés elõtt is jelenlévõ hibák felerõsödnek, és esetlegesen hazavágják a kocsit, a mi, saját döntésünk és nem odafigyelésünk eredménye, amire a beavatkozás elõtt figyelmeztetnek.

Viszont ez véleményem szerint minden teljesítménynövelésénél így van. Ha valaki odafigyel az autójára, akkor az optimalizált motorüzemnek köszönhetõen még kevésbé terheli azt. Mi van?? Hát ez: Azért mert meg van húzva a szekér, még nem kell agyonverni a lovakat! Még mindig nem?: Azért mert meg lett tuningolva az autó, nem kell agyon taposni és kíméletlenül bánni vele. Az, hogy erõsebb lett a kocsi, nem azt jelenti, hogy nem kell kímélni.

Összességében tehát nagyon meg vagyok elégedve az ATC munkájával. Tényleg egy új autót kaptam, amit mérésekkel is alátámasztottak - ez egyébként elég ritka a tuning cégeknél -, nem csak az én érzésemre bízták, hogy mit tapasztalok, mert lássuk be, abból nem derül ki, ha itt-ott túl van méretezve a nyomaték, máshol meg nem hozza a gyári értékeket sem. Maximum csúszik a kuplung, és nem tudod miért…

A jelek szerint viszont úgy tûnik, ez még nem is a végleges eredmény, de, hogy milyen lett az új program, azt majd csak jövõ héten fogom tudni megmondani, addig a mostani újjal fogok autókázni :D

Csak ajánlani tudom az ATC-t, tapasztalatok alapján, nem a levegõbe durrogtatva. Ha valaki elmegy hozzájuk, írja meg nekem a véleményét. Szorongassuk meg õket, mit tudnak produkálni ha több autót a nyakukba szórunk ;)

Robinson


ATC chiptuning: Így készült ATC chiptuning: Így készült ATC chiptuning: Így készült ATC chiptuning: Így készült ATC chiptuning: Így készült ATC chiptuning: Így készült ATC chiptuning: Így készült


Komment írása



Még nincsenek kommentek ehhez a cikkhez.



Legfrissebb
Az új BMW M5 mutatja be a valaha készült legintelligensebb összkerékhajtást
Exkluzív különkiadást kap a BMW 6-os sorozat
Az új BMW 5-ös Touring - képek, videók
Átadták az első állami támogatású elektromos BMW i3-ast
BMW 530e iPerformance plug-in hibrid
Kétszáz példányban készülő BMW M4 DTM Champion Edition
BMW Dingolfing: Jöhet az új 5-ös sorozat
Íme a vadonatúj BMW M5 Competition Edition




További cikkeink
A BMW a legsikeresebb autógyártó - Az év motorja 2010
A BMW a legsikeresebb autógyártó - Az év motorja 2010

Az Engine of the Year Awards (Engine Oscars) /Az év motorja díjak/ eredményei megszülettek. Bár nem a BMW kapta a nemzetközi év motorja díjat, 4 másik kategóriában kapta a legjobb helyezést, ezáltal a legtöbb díjat zsebelhette be egyúttal a többi autógyártóval szemben. tovább »


Csá tesó! Legyünk a BMW arcai! Hmm?
Csá tesó! Legyünk a BMW arcai! Hmm?

A BMW Téged akar! - Kezdi mondandóját a BMW Magyarország. Van egy testvéred, akinek a személyisége merőben más mint a tiéd? Ha igen, Ti lehettek a BMW egész világot átölelő reklámkampányának arcai! tovább »


Azt beszélik... BMW 6-os kabrió: Mission Impossible
Azt beszélik... BMW 6-os kabrió: Mission Impossible

Hollywood-ban is tudják mi a jó. A Mission Impossible negyedik részében szerepet kap a 2012-es 6-os kabrió is, amivel Tom Curise fog krúzolgatni (ha-ha). A negyedik részt (The Ghost Protocol) jelenleg Dubai-ban és Angliában forgatják. tovább »


A BMW tiszta - Dieselgate
A BMW tiszta - Dieselgate

Miután kirobbant a Volkswagen konszern dízel motorjainak károsanyag-kibocsátás manipulációjának botránya, megjelentek olyan cikkek is, miszerint a BMW X3 is megbukni látszik a témában. Ezt a vonalat viszont elég gyorsan elvágták, és nem is lehet olvasni róla. A BMW az AUTO BILD-re hivatkozva a következőt közölte hivatalos levél formájában a márkakereskedő partnereivel: tovább »