CarPC beszerelése E46-ba

2010. július 24. szombat 12:26, Robinson


Ezúttal Tano klubtársunk küldött egy jól összeszedett írást arról, hogyan kell beszerelni egy CarPC-t az E46-ba. Nem 3 sor, dehát több hónapnyi olvasgatás és munka tapasztalatát küldte el nekünk Tano. Volt szerencsém nekem is nyomogatni a kütyüt, és nekem is nagyon tetszett :)

CarPC beszerelése E46-ba

képek megtekintése

Sziasztok!

Már 2006 nyár óta van működő CarPC-m, és egy kis írás keretében megosztom veletek is a tapasztalataimat. A sztori ott kezdődött, hogy a masinám egy 99-es vas, amiben nem volt semmi navigáció, se cd csak magnó. Alapvetően mp3-makat szoktam hallgatni, ezért jó ideig kazettás adapterrel kötöttem rá a lejátszómat. Mivel manapság van lehetőség szoftveres navigációra ismeretlen helyeken, és nem akartam kis PDA/PNA-val szórakozni, ezért kezdtem más integrálható alternatívák után nézni.
Ekkor merültem bele a CarPC-k rejtelmeibe. Külföldi és hazai leírások kb 2-3 hónapnyi tanulmányozása után alakult ki hogy mik is lennének benne. Egy CarPC-vel gyakorlatilag minden megoldható, amire egy normál asztali PC vagy laptop képes. Nekem nyilván a zene, navigáció volt az elsődleges. Így annyiból mintha gyári navit vettem volna, sokkal többet tudó, és flexibilisebb, bővíthetőbb rendszerhez jutottam.

Az alábbi konfigurációm van: VoomPC-2 ház, VIA Epia EN15000G mini ITX alaplap, 512MB DDR2-800-as RAM, Samsung 2,5” 80 GB SATA laptop HDD és hozzá átalakító kábel, 700TSV 7” TFT , M2-ATX táp, Haicom 204 Sirfstar3 USB GPS vevõ, SB Live! 24bit USB EXTERNAL külsõ hangkártya, Minikey USB billentyűzet, 2db USB hub, HQCT-e rádiómodul, Macaudio MPX-4000 erősítő, monitor keret a műszerfalra, gyári keret hogy a klímavezérlőt lejjebb tudjam rakni, Reslers USB I-BUS interfész, tolatókamera, sok-sok kábel és csatlakozó

Az alkatrészeket vegyesen külföldről és hazai forrásból szereztem be, szerencsére nem volt semmi megbízhatósági vagy postázási nehézségem.

A tervezésnél az autó lehetőségeihez próbáltam igazodni, hogy minél kisebb helyet veszítsek, és ne nézzen ki gagyin sem. Ezért amit lehetett a csomagtartóba raktam és elrejtettem. - Sikerült akkora PC házat találnom, ami pont elfér az akksi feletti műanyag tálcán. Ez azért jó, mert a gép tápja is az akkura van rákötve közvetlenül, és ilyenkor előnyös a kis távolság. A VIA proci nem egy erőgép, de keveset fogyaszt, kicsi a hőtermelése, és az általam használt feladatokra elegendő így is. A táp stabilizált feszültséget biztosít, maximum 160W-os teljesítménnyel.

A bekapcsoláshoz egy kapcsolót helyeztem el az ASC gomb mellett, mert nem akarom, hogy minden gyújtás ráadáskor bekapcsoljon a PC. Valamint erről kapcsolódik be a monitor is. A bekapcsolójel biztosítékkal van lekötve a szivargyújtóról, aminek a terhelhetősége biztosítja monitor mintegy 1A-es áramfelvételét is.

- Az erősítő a csomagtér plafonjára került, így nem zavaró hiszen csak lehajolva látszik, valamint kevés helyet foglal, mert ritkán pakolom csordultig tele a csomagtartót. A hangszórók a gyári rádiócsatlakozón keresztül vannak rákötve az erősítőre. Így az eredeti vezetékezés megmaradt, ha kell a gyári rádiót simán vissza lehet rakni. Az erősítő a tápot közvetlenül az akksiról kapja, valamint a PC tápjáról kap késleltetett bekapcsoló jelet, így nincs nagy reccsenés a hangszórókból a PC elindításakor, csak egy kisebb kb 30 mp után.

- A HQCT-e rádiómodul a kárpit mögött baloldalt, a gyári antennaerősítőre van rákötve, aminek az antennája a hátsó ablakban van. Valamivel gyengébb a vétele mint a gyári rádiónak, de megfelelő, és többnyire nem is rádiót hallgatok.

- A hangkártya is a csomagtartóban bal oldalt szintén a kárpit mögé rejtve kapott helyet. Ez kapja a jelet a PC-től és a HQCT modultól, és adja a jelet a 4 csatornás erősítőnek. Azért döntöttem külső „zajgenerátor” mellett, mert mások tapasztalatai szerint az alaplapi integrált cuccokba belekerülhet némi zaj.

- A Haicom SirfIII-as GPS vevőt a kalaptartó alá raktam, így semmi nem látszik belőle, és a vételi lehetősége is kiváló, mert nem árnyékolódik le, Programnak iGO-t használok, igaz ennek hátránya, hogy nagyon leterheli a gyenge processzort. Alternatív lehetőség még pl a Garmin MobilePC szoftvere is, de ezt én még nem próbáltam, csak az nRoute-ot használtam az Igo előtt.

- 7"-os érintőképernyő beépítőkerettel. A monitor teljesen ki lett szerelve a saját házából, és közvetlenül van ráerősítve a beépítőkeretre. Így a lehető legjobban belesimul a műszerfalba.

- A kézifék melletti tartóban van egy USB hub, valamint a csomagtartóban a PC-re kötve is egy.

- Tolatókamera beépítve a csomagtartónyitó elembe a világítás helyére. A táplálást a hátsó ködlámpáról kapja, mert így manuálisan tudom bekapcsolni bármikor, akár menet közben is. A monitor egyik videóbemenetére szolgáltatja a jelet, tehát nem a windows-on belül történik a megjelenítés.

- Frontendnek a Roadrunnert használom WinXP Pro alatt, teljesen meg vagyok vele elégedve. Ha valaki nem tudná, hogy ez mit takar, annak röviden annyit, hogy ez egy olyan program, ami lehetővé teszi, hogy az érintőképernyővel vezéreljük a PC-t. Grafikus felülettel van megoldva, hogy a képernyő adott helyét érintve milyen parancs/program fusson a PC-n. Valamint a használni kívánt programokkal is ez kommunikál. Nem mellesleg használható méretűvé teszi a kezelőfelületet, nem apró gombokkal kell foglalkozni a 7”-os kijelzőn. Megjelenésnek a BMWE36 és az iGoBMW skin-ből összegyúrt saját módosított felületet használom.
Szoftveresen megoldott az éjszakai-nappali fényerőállítás, így egy érintésre lehet változtatni a megvilágítás erősségén is.

- Az I-BUS interfész. az egyszerűség kedvéért ez nem az I-Bus-ra, hanem a K-Bus-ra lett rákötve mivel a csomagtartómban nincs CD-tár, ezért nincs hátravezetve iBus kábel, viszont a rádiócsatlakozóig sem akartam előrekötni újabb vezetéket. Ezért jött az utánajárás és szakértő segítséggel kiderült, hogy az I- és a K-Bus műszakilag azonos, átjárható. Így rá tudtam csatlakozni a PDC vezérlőnél a rendszerre, nem kellett 4-5 méter kábelt keresztülhúzni az utastéren. Ezzel már használhatóak a kormányon lévő bal oldali gombok, amik a rádiót vezérelnék, a PC vezérlésére (gyakorlatilag bármit lehet működtetni, teljesen testreszabható a gombok funkciója), kiolvashatók üzemi adatok, valamint vezérelhetők is bizonyos funkciók. Pl ablakok, központi zár, lámpák akár külön-külön is. Igaz ez utóbbival én nem foglalkoztam, így azt az oldalt nem integráltam be a jelenlegi skin-be. A Reslers féle (http://reslers.de/IBUS/index.html) USB-s interfészt használom az IBusRR (http://www.mp3car.com/vbulletin/rr-released-plugins/89457-ibusrr-v2-0-5-06-01-2008-bmw-doors-windows-lights-control-new-release.html) nevű plugin-nal. Az OBC oldalt, valamint a főmenüt az iGoBMW (http://www.mp3car.com/vbulletin/rr-released-skins/117236-rel-igobmw-transparent.html) skin-ből vett elemekkel oldottam meg. Szerintem egész jó lett, elégedett vagyok az eredménnyel.

A beépítést mind saját kezűleg, egyik barátom segítségével raktuk be. 2-3 nap volt a beépítés, nagy szenvedés volt némelyik kábel behúzása, de összejött és remekül működik azóta is. A kábelek a lehetőség szerint el vannak rejtve a kárpit meg az ülés alá, és törekedtem a biztonságra is a csatlakozások megoldásánál. Nem lenne jó egy zárlat. A későbbi módosításokat, fejlesztéseket már egyedül is be tudtam fabrikálni. És végül jöhet a kérdés, hogy mindez mennyibe került? Gyakorlatilag annyiba, mintha a gyári nagy navis rendszert építettem volna bele mindenestől. Csak ez sokkal könnyebben bővíthető és frissíthető akár szoftver akár hardver oldalon. Összehasonlításul lásd pl. a sok szenvedést a gyári navigációs térképekkel. Teljesen személyre szabható, ki mire szeretné használni. Ilyen vagy még erősebb PC rendszer megoldható olcsóbban is manapság. De kompromisszumos megoldások is léteznek. Pl. valaki egy sima laptopot használ, vagy normál asztali PC összetevőket, amik jóval olcsóbbak, de nyilván nagyobbak is, így más elhelyezést kell keresni. Az eltelt 3-4 évben az alkatrészárak sokat csökkentek, kb feleannyiból ki lehetne hozni ugyanezt a konfigot mint akkor, amikor én kezdtem. De ha később hardver cserét csinálnék, akkor az már egyszerűen megoldható lesz a PC-ben.

Remélem érdekes információkkal szolgáltam, és ha van kérdés remélem tudok segíteni.

Üdv!
Tano
Ha Te is kedvet kaptál cikk írásához, hát hajrá! Írd meg, és küldd el a cikk@bmwfanatics.hu címre! :)


CarPC beszerelése E46-ba CarPC beszerelése E46-ba CarPC beszerelése E46-ba CarPC beszerelése E46-ba CarPC beszerelése E46-ba CarPC beszerelése E46-ba CarPC beszerelése E46-ba


Komment írása



Tano 2012. április 09. 16:55
Feltöltöttem a galériámba 3 frissített képernyőfotót a jelenlegi kinézetről.
Tano
Tano 2012. április 06. 21:13
Az autóval az I/K-bus-on keresztül egy USB-s interfésszel kommunikál egy kis program, az IBusRR. Ez egy plugin a RideRunner-hez, ami az alap interfész. Ezt látni az egyes képernyőkön. Testreszabható, képszerkesztővel és szövegszerkesztővel. Nemrég módosítottam rajta ezt-azt, most már kicsit másképp néz ki, hamarosan majd rakok fel újabb képeket a galériámba.
Tano
Helioport 2012. április 05. 17:11
Milyen szoftver kezeli az autó által adott adatokat? Szóval, hogy mitől ilyen grafikus az egész?
Helioport
Tano 2012. március 31. 13:49
Szia ImiE46!
Hát ez eléggé változó, attól függ mit akar az ember bele. Ha kevés mókolást akarsz, akkor ajánlom a Dynavin meg hasonló 2 dines rendszert, mert azokban egyben megvan minden. Ha saját testreszabható rendszert akarsz, akkor határ a csillagos ég, de egy hasonlót szerintem 200-250-ből ki lehet hozni. Tehát nagyjából a Dinavines kategória, de ezzel van meló míg összejön.
Tano
ImiE46 2012. március 02. 22:54
Szia Tano! Ami érdekelne az pedig a következő,hogy mennyiből is lehet ezt a dolgot megvalósítani..? Nagyon tetszik a dolog!!!
ImiE46
Tano 2011. december 21. 00:04
Egy kis update a rendszeremmel kapcsolatban, ha valaki hasonlón gondolkodna. Kicsit fejlesztettem a gépen, mert már elavultnak lehetett mondani a technikát, a sebességével sem voltam elégedett.
A mostanában terjedő Llano platformot választottam (A4-3400 procival), ugyanúgy mini-ITX méretű ASUS F1A75-I alaplappal, 4GB DDR3 memóriával és 64GB-os Samsung 830 SSd-vel. Ezzel gyakorlatilag kicseréltem a PC ház belsejét, a többi külső összetevő maradt a régi. Nagyon kellemesen begyorsult a működés, villámgyorsan reagál le mindent. Szerintem jobb döntés, mint a hasonló méretben szintén kapható, de jóval gyengébb Intel Atom, vagy AMD Brazos platform.
Tano
Samanbacsi 2011. augusztus 02. 19:48
Nagyon tetszik! Most tervezem egy car pc építését. Hol lehetne esetleg "élőben" is beszélni a témáról?
miniyakuza 2010. december 17. 20:01
Ma volt szerencsém tapizni a kütyüt és állati!
Jól is néz ki okos is és hasznos is!
miniyakuza


Legfrissebb
Az új BMW M5 mutatja be a valaha készült legintelligensebb összkerékhajtást
Exkluzív különkiadást kap a BMW 6-os sorozat
Az új BMW 5-ös Touring - képek, videók
Átadták az első állami támogatású elektromos BMW i3-ast
BMW 530e iPerformance plug-in hibrid
Kétszáz példányban készülő BMW M4 DTM Champion Edition
BMW Dingolfing: Jöhet az új 5-ös sorozat
Íme a vadonatúj BMW M5 Competition Edition




További cikkeink
Bemutazkozik a könnyű karosszériás M3-as Sedan
Bemutazkozik a könnyű karosszériás M3-as Sedan

Az áprilisi suzukis hírek után legyen itt valami komolyabb is, nehogy szó érje a ház elejét :) Nemrég leplezték le az M-es gyárrészlegben az új M3 CSL-t Garchingban. Bár hivatalosan nem nevezték CSL-nek, de a bemutatott új koncepció visszahozza azt az elképzelést, hogy könnyű karosszériát kapjon az M3-as, és a részletek izgalmasnak ígérkeznek. A képek pedig egyenesen izgatóak :D tovább »


Ismered már a BMW Megacity tervét?
Ismered már a BMW Megacity tervét?

Nem újdonság, hogy a BMW új irányvonala a 2013-ra tervezett Megacity, ami az egyik leginnovatívabb jármű lehet a piacon, és komoly futurisztikus dizájnnal büszkélkedhet. Sok korábbi találgatástól eltérően, úgy néz ki, hogy 2 ajtós kupé lesz az autó, 4 utas számára lesz hely benne és körülbelül 4 méter lesz a hossza. tovább »


Video: 2012-es BMW M5 a Nurburgring-en
Video: 2012-es BMW M5 a Nurburgring-en

Nemrég találtunk egy fényképet, amiről úgy tűnt, egy álca nélküli BMW M5 F10-es. Amíg ezt a prototípust Münchenben szúrták ki, más tesztautókat a Nodrdschleife-re szoktak küldeni. A szuper sportos szedánt tesztpróbák közben kémlelték ki a híres Nürburgringen. tovább »


A sosem látott családi M: BMW E46 M3 Touring
A sosem látott családi M: BMW E46 M3 Touring

Mélyen a BMW M hadiszállásának garázsában egy különleges M3 típus bújik meg, ami sosem látott napfényt. A titkon épített BMW E46 M3 Touring sosem került a piacra, pusztán jövedelmezőségi megfontolások okán. A BMW ugyanis úgy gondolta, nem lenne rá akkora igény, hogy megérje gyártani. Vajon tévedtek? tovább »