Sajnos (vagy nem sajnos), a 2005-2007 gyártási időig bezárólag, már viszonylag olcsón elérhetővé váltak mind a hármasok, mind az ötösök. Egy jó állapotúnak kiírt hármas E46 vagy ötös E39 például már 1.000.000 pluszmínusz 200-300 ezer forintért megkaparintható, míg egy újabb ötös E60 2.000.000-tól van a legnagyobb használtautó portálon.
Azt viszont elfelejtik a kedves vásárlók, hogy ezeknek az autóknak csak a vételára csökkent, az alkatrészek ára közel azon a szinten maradt, mint újkorukban volt. A fenntartási költség pedig exponenciálisan nő a korukból és a futásteljesítményükből kifolyólag. Ezért születik az a rengeteg szörny, amikbe az eredeti alkatrészek árának tizedéért kerülnek bele a fékek, levegőszűrők, porlasztók, főtengely-szíjtárcsák stb. Ha nem utángyártott, akkor bontott. És bár nem azt mondom, hogy nem szabad sem utángyártott, sem pedig bontott alkatrészt tenni egy autóba, de azért azt tartom, hogy nem mindenáron. Vannak alkatrészek, amik pótolhatóak ilyen alternatív forrásokból, de pl. az olaj ne a spanomadtaezerhaccázéliterjét tipusú legyen már... Márpedig az. Mert ha nem megy az autó, kell bele a cucc, mégpedig gyorsan. Viszont olcsón, mert a gyári kurvadrága.
Annak idején, mikor az E46-omat vettem, jót sikerült vásárolni, alig kellett rá költenem évekig. Körülbelül 5 év után kezdett el lehullani róla minden, amit megírtak a nagykönyvben: Turbó, adagoló, indítómotor, kettőstömegű lendkerék, kuplung, katalizátor, szíjtárcsa. Nem voltam haragos, mert akkor már idős volt a drága, és ezek amúgy is várhatóak voltak már. Ha minden jól megy, most megint ellesz ezekkel 2-300.000 km-t.
Régóta játszottam már a gondolattal, hogy szükségem lenne egy kis vérfrissítésre. Jólnevelt autóbuzi lévén már nagyon vágytam az új technikát. Irigyeltem a sorhat hangját, a kicsit több ló rakoncátlanságát. Az új fílinget, a kicsit más műszerlfalat. És ami nagyon hiányzott már, az az automata váltó. Aki rendszeresen a fővárosban araszol, biztos átérzi.
E60 típushiba a leömlő elpukkanása
Nézegettem is az E60-akat, annak ellenére, hogy mindenki csak azt harsogta, ezek betegágyak mind. Ahova nyúlsz rajta, ott mállik szét. Nézegettem más márkákat is, mert miért ne alapon. Legalább ha találok valami elfogadható egyedet, kiesek a sztereotíp kategóriából is jó eséllyel. Ezzel csak az volt a probléma, hogy semmi más nem tetszett. Egyszerűen nem tudtam elképzelni, hogy azokat hajtsam. Hiába no, rá vagyok pattanva a jó öreg bajor márkára :)
Nagy Miki (BMWfanatics 1st Auto szerviz) barátom is folyamatosan próbált lebeszélni az E60-ról, azt mondta, akkor már inkább az E90 a hármas szériából, azok sokkal jobban össze vannak rakva. Mikor felfogta, hogy ebből bizony E60 lesz, annyit megígért, bármit is szerzek, megpróbáljuk összerakni, hogy legalább 1 hónapig tudjam hibamentesen élvezni. Ennél többet nem lehet ígérni :D
SoundKey klubtársunknak volt annak idején egy nagyon csecse ötöse. Jól felszerelt, jól karbantartott autó. Mikor először feltörték meghátrált, és eladta :D Most viszont újra fent volt a hahun. Magasan a legjobb felszereltség, ismerem az autót, nézzük meg! El is vittem átnézetni. Még mindig az az ürge birtokolja, akinek anno Márk eladta. Ragaszkodott hozzá, hogy az autó gyönyörű állapotban van, vigyázott rá, mint a szeme fényére, mindig rendesen szervizelte.
Az átvizsgálás során kiderült, hogy a féktárcsak még mindig azok voltak rajta, amikkel Márk eladta, holott az már 4 éve volt, és már akkor elmondta az új tulajnak, hogy le kell őket cserélni, mert csúnyán el vannak kopva. Gondolhatjátok, hogy azóta nem épült rá plusz réteg fém. A tulajnak erre az volt a válasza, hogy minek cserélte volna, nem ráz, nem sikít, és még fog is.
Azt ugyan már nem tette hozzá, de egyértelműen az a típus volt, aki úgy gondolkodik, a féktárcsa utolsó milliméterét is kifizette, miért dobná el?!
Tolatóradar mellett ezt hogy sikerült?
A váltóból folyt az olaj, a lengéscsillapítók már csak dísznek voltak a helyükön, a bőr ülések ki voltak repedve, a fényezés a bal hátsó sárvédőn egy körömnyi felületen alapozóig kopott, a baloldali visszapillantó tükör konzoljáról a fényezés teljesen lepattogzott, és amúgy körbe volt fújva az autó, még a teteje sem az eredeti réteget viselte magán.
Azzal érvelt, hogy típushiba, és mindegyik így néz ki...
Természetesen nem vettem meg, csak mérgelődtem magamban, hogy rabolta az időmet ez a paraszt, és próbált meggyőzni, hogy ez nagyon jó vétel. Úgyis vissza fogok hozzá menni a 10. csalódás után.
Szépen lassan teltek a hetek, és eljött az idő, amikor a nagy Őt néztük át. Természetesen ez is makulátlan állapotú autóként jött a műhelybe, ami majdnem igaz is volt. Akkor hirtelen csak annyit sikerült megállapítani, hogy a 3-as porlasztó cserés, az állófűtés biztosítéka valamiért ki van szedve, féket ezen is cserélni kell, a telefonmodul ki van hurkolva a rendszerből és az egyik PDC szenzor is meg van dögölve. A fűtés nem működik, de a klíma OK. Mindemellett viszont a szíjtárcsa már az új tipusú, le lett cserélve az autón.
Elsoroltam a problémákat a tulajnak, és mondtam, hogy sajnos nem fog menni az üzlet. Láttam rajta, hogy nem örül neki, messziről jött. Kérdezte, hogy miért, mennyire gondoltam, mire bemondtam egy pofátlan árat, és szerencsémre, legnagyobb megdöbbenésemre nem is kellett sokáig alkudoznunk. Még aznap megvettem az autót, szóltam Mikinek, hogy nagygenerál lesz, és egy újdonsült E60 tulajként hajtottam álomra a fejemet. Boldogan.
Most pedig egy huszárvágással lássuk a számokat, hogyan is néz ki egy olyan autó felkészítése az új tulaj kiszolgálására, amit úgy hoztak 260 km távolságból, hogy patika, legjobb vétel a piacon (mint mindegyik ugye).
Az alábbi árajánlat a Wallis-Motor Kft. munkatársa tollából származik, tőlük kértem infót, mibe fájna a javítás.
Megnevezés |
Bruttó ár |
Porlasztó #2 | 172.148 |
Porlasztó #3 | 172.148 |
PDC szenzor jobb hátsó | 56.744 |
Fűtőventillátor | 43.505 |
Izzitóelektronika | 45.502 |
Izzítógyertya | 9.124 |
Izzításkábel | 10.190 |
Indítómotor | 229.682 |
Nyomásszabályzó | 38.161 |
Leömlő | 147.538 |
Leömlő tömítések | 13.099 |
Jobb oldali rúdfej + axiál | 54.318 |
vízcső csonk | 6.011 |
Első fékbetét | 65.554 |
Első féktárcsák | 110.866 |
Első kopásjelző | 8.519 |
Hátsó fékbetét | 48.557 |
Hátsó kopásjelző | 8.519 |
Üzemanyagszűrő | 18.675 |
Olaj (5w30 8.25 liter) | 57.742 |
Kartergázszűrő | 20.142 |
Levegőszűrő | 19.977 |
Pollenszűrő | 37.447 |
Olajszűrő | 8.034 |
Helyzetjelző izzó (2 db) | 23.018 |
Összesen
1.424.953 jó magyar forint. Szerencsére bruttó. Ehhez hozzávesszük a
munkadíjat, ami
379.889, akkor meg is kapjuk a végeredményt.
Ennek fényében egy makulátlan, rendszeresen szervizelt E60 vásárlását követően bruttó
1.804.842 forintot kell otthagynunk a
(márka)szervizben. (A mondat eleje szarkazmus volt, ha netán nem ütötte volna ki a szemed.)
Felújított E60 indítómotor
Természetesen ezen lehet sokat finomítani, például ha felújított indítómotort veszünk, és a PDC szenzor is tipikusan az a kategória, ami nem veszít az értékéből akkor sem, ha bontóból vesszük.
Ha a
BMWfanatics 1st auto szervizt választja az ember, és úgy látogatja meg például a nyíregyházi műhelyt, hogy tök ismeretlenül az utcáról esik be,
az alkatrészárak 832.127 forintból megúszhatóak úgy, hogy például az indítómotor egy profi partnernél felújított verzió 55.000-ért.
Természetesen vannak olyan alkatrészek, amiket bontóból sem gáz beszerezni:
Megnevezés |
Bruttó ár |
Fűtőventillátor | 15.000 |
Izzítóelektronika | 25.000 |
Lemez leömlő | 40.000 |
Porlasztó | 50.000 |
PDC szenzor | 10.000 |
Ezeket a BMWfanatics 1st autó árakkal házasítva az alkatrészek kijönnek 599.255 forintból, a
munkadíjjal együtt pedig
a végeredmény 734.005 forint lesz. ( A bontott alkatrészek árait Donka Dávidtól kaptam, akit egyéként csak ajánlani tudok, mert messze az egyik legkorrektebb a piacon, és fel kell kötnöd a gatyádat, hogy olyat kérj tőle, amit nem tud azonnal, raktárról adni jó áron:
https://www.facebook.com/donkaparts )
Jól látható tehát, hogy jó eséllyel a kíváló állapotúként hirdetett autó megvásárlása után, ha bizonyos alkatrészeket bontóból szerzünk, akkor is több, mint félmillió forintot kell majd költenünk alkatrészekre. Ha a bontót kihagyjuk a dologból, és - legalább első nekifutásra - egy teljesen felújított autót szeretnénk hajtani, még egy nem hivatalos szervizben is megközelíthetjük az egymilliót. Mi mindenből a gyári új verziót választottuk, hogy minél biztosabb legyen a hosszútávú hibamentesség.
Nem azt szeretném ezzel az egésszel mondani, hogy mindenképpen így fog járni, aki használt BMW-t vesz. Természetesen van ellenpélda is. Az a bizonyos kivétel, akik erősítik a szabályt. Guszti barátom E46 touringja például már túl van a 600.000 km-en! és még mindig irigylésreméltó állapotban van. Viszont ehhez hozzá tartozik, hogy Ő ha kell a technikának, megadja amit kér. (Ennek ellenére szinte biztos vagyok benne, hogy ilyen futáseljesítménnyel soha nem tudná eladni)
Viszont szem előtt kell tartani, hogy a magyar piacon nagyon sok az olyan járgány, amit úgy vásároltak meg, hogy nem mérték fel, tudnak-e banánt venni a majomnak. Ennek köszönhetően indul a gányolás, a rossz minőségű és/vagy bontott alkatrészek vásárlása, és belekókányolása az autóba. Sokszor olyan emberek révén, akiknek inkább fakockával kéne játszaniuk.
Egyre ritkábbak azon szervizek is, ahol ténylegesen meg tudják állapítani szoftveres úton a hibákat. Ugyanis pl. egy "újabb" (mondjuk 8 évnél fiatalabb) széria, legyen az e90 vagy e60, már igen sok információt tárolnak, amiket nem elég szimplán kiolvasni, érteni is kell őket. Na persze, ha sikerül egyáltalán kiolvasni. A hozzánemértés pedig újabb költségeket vonz, hiszen ha valahol gépre rakva meg tudják mondani nagy biztonsággal a gép hibáját, elkerülhető rengeteg felesleges alkatrészcsere, találgatás stb.
Mállik a vákuumcső, max áthúzzuk szigszalaggal.
Magyarországon sajnos nagyon jellemző (vagy inkább az a legjellemzőbb), hogy az emberek csak a márkajelzést látják maguk előtt. Úgy gondolják, hogy egy propelleres autóval sokkal több punci akad majd horogra. Keresik a legjobb vételt egymilláé', de legyen megafullfull. Ha meg majd a légtömegmérő már nem teszi a dolgát, a fékek fémen vannak, a olajcsere intervallum már -30.000-nél jár, a turbó sípol, a műszerfal karácsonyfára emlékeztet, a lengőkarok kopognak mint a lovaskocsi macskaköves úton, a motortartó bak szét van szakadva három felé az nem baj. De éndzsöláj az van, mer' az jól mutat. Osztaztán BMW-m lesz, különb leszek mint bárki más az utakon...
Konklúzióként tehát ne felejtsük el, mérlegeljünk vásárlás előtt! Ezen autók árának a rohamos csökkenése a fenntartási költségre nincs kihatással. Hiába jutunk hozzá olcsón, fel kell rá készülnünk, hogy egy esetleges szervizlátogatás során komoly összegeket kell majd összerántanunk.