Kristof77 írta:
Nos. Egy box amit a railcsõre dusgsz nem tud mást változatni csak railnyomást. Ez önmagában fõleg azért káros, mert idõvel tönkreteszi a befecskendezõket. 50.000km után már komoly károsodás mutatható ki bevizsgálással még, ha azt nem is érzed, de egyre nõ a befecskednezõk résvesztesége és a porlasztóképessgük dettó. Egy csúcs pl. egy 320d-be kb. 100.000 Ft. (4db van benne)
Hogy miért kerül annyiba egy chiptuning amennyibe az nagyon egyszerû:
1. Igen komoly összegeket kell fizetni magukért az eszközökért, amivel a mûveletet el lehet végezni (ne fejlesztésben évekkel ezelõtt abbamaradt Galettókra gondolj).
2. Egy profi cégnek 6-7 különféle eszközt is tartania kell, ha a tipusok 95%-át le akarja fedni.
3. Az eszközök megvételén kívül éves díjat is kell fizetni az eszközökre.
Megint csak egy igen komoly összeg. Év / eszköz.
4. Minden tipus ki kell kisérletezni, ugyanis a know-howk nem járnak egy eszközhöz. Tehát minden új tipus egy új kihívás és több napnyi munka.
5. Más egyéb befektetések, mint pl. teljesítménymérõpad stb. is tizenmilliós nagyságrendnél indulnak.
És ekkor még 1db ügyféllel nem fogtál kezet...
Szóval ezek tekintetében átlag százezer Ft + 30-40Le-ért cserébe egy bagatell összeg, ahhoz képest amennyit azért a kereskedõnél kell fizetni, pl. amikor egy 320d-t rendelsz egy 318d helyett.
Néha úgy néz ki, mintha valakinek a megélhetésébe taposnék bele azzal amit írok, pedig nem védek én senkit meg semmit. Csak szeretnék tiszta vizet önteni a pohárba, mert elképesztõ, mennyi valótlanság jelenik meg leírva. Hogy ebben mennyi a tudatlanság és mennyi a szándékosság .....
Hát igen, a boxok többsége tényleg csak a gázolaj nyomást viszi fel. Csak van olyan, ami nem viszi feljebb a gyári maximumnál (csak részterhelésen emel) és van olyan, ami túlnyomja. Aztán van olyan box, ami pl a befecskendezõk nyitási idejét tolja meg, meg van olyan, ami egyszerre tudja a turbónyomást emelni a gázolajnyomással, sõt még olyan is van, ami akár 5-6 különféle paramétert is tud módosítani - azt nem írom, hogy optimalizálni, mert attól felmegy a vércukrom - mert hazugság. Egy paramétert emelni, vagy csökkenteni lehet. Persze aki nem néz utána ....... az kénytelen elhinni, amit mások leírnak.
És mit gondoltok, egy csiptuning mit csinál? Hát gázolajnyomást emel, meg turbónyomást, csak ha okos a programíró, akor összehangoltabban tudja megtenni, mint a box. Meg ki tud irtani hülye funkciókat, mint EGR figyelés, meg végsebességkorlát.
Abban teljesen igazad van, rendes tuner sokat beruház addig, amíg eljut addig, hogy néhány autót tuningolni tud. Egyszer azt hallottam, hogy amíg rendes orvos lesz valakibõl, addig saját részlege lesz a temetõben és sajnos a csipeseknél is hasonlóan mûködik a dolog.
Láttam már nagytudású csipes által tuningolt 120d-t, ami dirib-darabra esett a szétment porlasztó miatt, amit a gazdája nem vett észre idõben. Meg sok csúcshibás géprõl is, amiben boxok vendégszerepeltek. Tehát a meghibásodás se nem box, se nem csiptuningspecifikus. Boxoknál az egy nagy elõny, hogy bármikor lecsatlakoztatható és az eredeti állapot helyreáll.