YELLOW írta:
BarG írta:
Na megint itt vagyok.
Már vagy 3 éve küzdök stabilitási problémákkal. Mindig olyan érzésem van, hogy nem eléggé stabil az autó. Tavaly előtt eljutottam odáig, hogy a teljes hátsó futóművet kiszedettem és az összes szilentet, gl szemet, minden gumi vackot kiceréltettem. Tavaly felújíttattam az összes lengéscsillapítót, elől is cserélődtek a lengőkarok, szilentek. Minden beavatkozásnál úgy éreztem, hogy most aztán megjavult, aztán eltelt pár hét és bizony ha volt is javulás, az eredeti állapot nem állt helyre. Legutóbb a lengéscsillapító felújítást gondoltam félresikerültnek, de ma megmérettem őket és bizony elől 74 hátul 70%-osak voltak és 1% eltérés volt csak a két oldal között. Mivel olyan helyen voltam, ahol vizsgáztatnak is, rángatópadon is végigcsinálták azt, amit lehet, főleg a panaszkodásom hallatán. Persze semmi hibát nem találtak, azt mondta a vizsgáló, hogy ez olyan stabil, mint a beton, tökéletes.
Ennek hatására azon kezdtem agyalni, hogy mi van a gumikkal? Elől Dunlop WS 3d, 3 évesek, hátul zsírúj Conti TS830P. Ezek elvileg prémium gumik, a Conti újan sokkal puhább, mint a 3 éves Dunlop, lehet, hogy az első és a hátsó tengelyen lévő gumik nem egyforma elasztikussága okozza ezt az egész mizériát? Vagy 3 éve van az, hogy az addig együtt vásárolt gumik helyett párosával cserélgettem őket és mivel hátul jobban kopik, mindig oda ment az új, a puhább. A gond egyébként a nyárival is megvolt - abból 4 egykorú új ment fel márciusban - , de akkor csináltattam a lengéscsillapító felújítást (amik tényleg halálukon is voltak) és az úgy tűnt, hogy eltüntette a hibát. Aztán most a télivel megint előjött a rossz érzés. A bajság nem annyira tolakodó, sebesség és forszírozottság kell, hogy előjöjjön. Ha csak nyugisan járkálok dolgozni, meg haza, akkor nincs semmi, hetekig nem szembesülök. Talán holnap (ma?) gumisnál felcseréltetem az első-hátsó gumikat, mi fog történni.
Nagy trükk ez az E46 futómű, visszaolvastam vagy 80(!) oldalt, láttam sokak küzdelmét a stabilitásért. Vagy csak a stabilitás érzetéért?
először is, priviben, vagy bánom is én de adj már egy címet, elérhetőséget, hogy ki és hol újította fel a gátlókat? és neked mennyibe fájt?
amúgy nekem is állandóan olyan rossz érzetem van, pedig műszakin is normálisan rángatva semmit nem vesznek észre több helyen sem. igaz nekem az első, főleg a jobb első gátló mérrés szerint már határ alatt van ilyan 38%. persze ha téli szett lenne rajta, még szerintem simán benne lenne, meg ha nem kemény rugók lennének alatta. bár nem limbálózik ha lenyomod, sziszeg ahogy kell.
már írtam korábban, hogy a gyári H Astra-t stabilabbnak érzem. aztán elkezdtem rajta fizikázni. és az van, hogy míg a Astrával kanyarban ahogy billen a kasztni, ugye az ülés és vele együtt én is ugyanúgy billenek. az én mozgásom, az autó kasztniával egyforma. míg a BMW befekszik a kanyarban, alig billen a kasztni, addig az én testem ugyanazon centripetáris erő miatt jobban billen, mert engem nincs ami megtartson. egy recaro-ban biztos olyan érzetem lenne, mint az Astrában. én speciel erre a következtetésre jutottam.
olyan ez, hogy ha fékezek én úgy érzem mintha alig fogna, mert tulajdonképpen tartom magam a kormánnyal lábammal, de anyóson utazó meg szinte efszt fejelget előre derékból. meg cseszeget minek fékezek ennyire. pedig aztán hímesen bánok a fékkel. szerintem az a gond, hogy az autót megszoktad, nagyobb tempókban mész, amit a tested jobban érzékel.
ha iylen mászkálódás van még estelg a kormányművet nem ártana megnézetned, bár lehet nézték már.
A lengéscsillapító felújítást Gödöllőn csináltattam, itt:
http://www.raj-lengéscsillapító.hu/
Egy nagyobb fajta családi ház pincéjében vannak a műhelyek, eléggé kisiparinak tűnik, de eddig jó az eredmény. Én a 4 db-ért 88-at fizettem, ami sok mondjuk a Monroe-k árához képest, de a gyárihoz képest meg nem sok. Augusztusban csináltattam, elég nagy javulás volt, az első telókat gyakorlatilag újra kellett építeni, mert már a szár krómozása is be volt maródva.
Na ma felcseréltettem az első és a hátsó kerekeket. Gyakorlatilag egy tök más autóba ültem vissza! A legelső métereken is meg lehetett érezni, hogy a kormány mozdítására kisebbet reagál az autó, ehhez képest az előző verzió teljesen hisztisen viselkedett. Persze még alig mentem vele pár km-t, csak az M30 Miskolc kerülőn kergettem meg egy kicsit. Az első impressziók szerint egy picivel nagyobb kormánymozdulatra kanyarodik ugyanannyit, de azt az ívet jól tartja, nem kell korrigálgatni. Na majd hosszú távon kiderül, hogy maradnak-e a csak jó tapasztalások, vagy felmerül-e néhány nagatívum. Vagy majd a következő gazdájánál!
Nem tetszik, hogy két prémium gumi között ekkora különbség van, hogy első és hátsó tengelyen cserélve durván másképp viselkedik az autó, ha hátul van az új gumi, ami puhább, a feneke elkezd járkálni. Hóban meg jobb lenne, ha az újabb, puhább gumi lenne a hajtott, amin még ugye a minta is nagyobb.
Másik gondolatsor: mi van, ha elkezdjük az autó elejét vagy hátulját keményíteni, feszesíteni? Ha felborítjuk az egyensúlyt, pont az ellenkezőjét kaphatjuk, a nem keményített rész elkezd mászkálni a másikhoz viszonyítva és instabilabb lesz a jármű. Szóval lehet, hogy egyszerre kellene a kettőt csinálni, egyenlő mértékben?
Szerk: a linket hiába másoltam be 3X, egyszerűen nem megy, hogy aktív legyen. Próbáljátok meg simán bekopizni a böngészőbe a teljes címet, akkor jó lesz.
Utoljára szerkesztve (3 alkalommal): 2014. január 03. péntek, 14:13