Elküldve: 2010. június 09. szerda, 10:54
Meg ezt talaltam a temahoz, elnezest ha hosszu lenne:
...
A kalciumos akkumulátornál a 14,4 V határérték állandó, a 4...6 éves élettartam során sem csökken 14 V alá. Ennek következtében soha nem lép fel vízbontás, tehát egyrészt nem kell állandó utat hagyni a távozó gázoknak, másrészt nincs szükség a víz utántöltésére sem. Az akkumulátor teljesen lezárható.
A téves vagy hibás (14,4 V-nál nagyobb) töltőfeszültség tartós töltés esetén itt is vízbontáshoz vezet, ezért a műanyag fedél biztonsági szeleppel készül. A külső, sima fedél alatt megtalálhatók azok a nyílások, amelyeken át - feltételezett kipukkadást követően - a cellák ismét feltölthetők elektrolittal.
...
Karbantartást nem igénylő akkumulátor - olyan, többnyire savval és árammal töltött, üzemkész állapotú (de lehet sav és áramtöltésnélküli) akkumulátor, ahol a karbantartási igénymentesség az elektrolitszint ellenőrzésének és a desztillált víz utántöltésének elmaradására szorítkozik. A gyártók különböző ötvözetek segítségével, gáztér kialakításával érik el e kedvező tulajdonságot.
Másrészt a keletkező gázokat katalizátorok alkalmazásával vízzé alakítják vissza. Önkisülési veszteségük minimális, ezért árammal feltöltött á11apotban min. 6 hónapig tárolhatók. A "beépíteni és elfelejteni" kifejezés kizárólag az akkumulátorok desztillált vízzel való utántöltések elmaradására vonatkozik.
Egyébként feltételezik, hogy ezek az akkumulátorok a gépjárműben rendeltetésszerűen vannak üzemeltetve.
Forgalmazott típusaik:
- Karbantartásszegény (csekély karbantartást igénylő) akkumulátor - olyan,többnyire savval és ársmmal töltött, üzemkész állapotú (azonnal a kocsiba szerelhető, indításra kész) akkumulátor, melynél a gépjármű töltésszabályozójának beállításától függően csak évente egyszer-kétszer kell desztillált vízzel az elektrolitszintet beállítani. Kevesebb savgőz kerül ki a dugók furatain keresztül a cellákból (a gázképződés mérséklése folytán), így kímélve a gépjárművet és a környezetet. Ellenállóbbak a túltöltés káros hatásaival szemben (ezért élettartamuk hosszabb). Önkisülésük minimális, 6 hónapig tárolhatók jelentős tárolóképességveszteség nélkül.
- Karbantartásmentes (abszolút gondozásmentes) akkumulátor - olyan savval és árammal töltött és biztonsági szeleppel ellátott (azonnal kocsiba tehető, s indításra alkalmas) akkumulátor, melynek elektrolitfogyását speciális ötvözetek alkalmazásával minimálisra csökkentették. Ezeknél a többnyire teljesen zárt típusoknál desztillált víz utántöltése nem lehetséges-, a telep garantált élettartama alatt erre nincs is szükség. Önkisülési veszteségük minimális. Egyes típusok árummal feltöltve több évig tárolhatók (lásd később).
A szabvány követelményeinek első kritériuma szerint egy akkumulátor akkor tekinthető gondozásmentesnek (karbantartásmentesnek), ha a laborvizsgálatok során (40 °C ±2 °C hőmérséklelen 500 órán keresztül 14,4 V ±0,05 V (2,4 V/cella) állandó feszültségen töltve) az 1 amperórára (Ah) jutó vízveszteség (vízfogyasztás) nem haladja meg a 6 grammot. Ez egy gyorsított vizsgálat, ugyanis a gyakorlatban nem fordul elő 21 napos folyamatos vízbontási feszültségű töltés melletti üzemelés. Az elektrolitszint-csökkenés ekkor sem haladja meg pl. egy 44 Ah-s típusnál a kb. 9 mm-t, ami kisebb mint az edényen található max. és min. jel közötti 10 mm-es különbség. Az utóbbi időben a 6g/Ah-ás vízveszteség értékét az autógyárak tovább szigorították és csak azt fogadják el beszállítónak, aki képes 3g/Ah alatti vízveszteségű akkumulátorokat gyártani.
A gondozásmentesség második fontos kritériuma, hogy az ugyancsak 40 °C ± 2 °C hőmérsékleten 9 napig tárolt akkumulátor hidegindító képessége még megfelelő legyen, vagyis 18 °C-os hidegben 4,5 C20 ... 5 C20 értékú terhelőáram (kisütőáram) mellett a 12 V-os akkumulátor kapocsfeszültsége a 30. másodpercben se csökkenjék 7,2 V (1,2 V/cella) feszültség alá. (Ez a 4,5 C20 ... 5 C20 kisütóáram pl. a PERION 6A55XX 55 Ah-ás akkumulátorcsaládnál 255 A).