Elküldve: 2009. április 29. szerda, 08:56
akkor ha eléri a külsõ hõmérséklet a 35 fokot, akkor álljak meg az autóval, és ne menjek tovább vele?
"Viszkozitás - Teljesítményszint
Viszkozitás:
A viszkozitási jellemzõk osztályába sorolását az Amerikai Autómérnökök Egyesülete dolgozta ki elõször. Jele: SAE.
Hidegindításkor az a legjobb, ha az olaj viszkozitása alacsony. Ez azért elõnyös, mivel csökkennek a veszteségek, könnyebb a szivattyúzhatóság és kisebb a kopás, mert gyorsabban áramlik a kenõolaj a súrlódó felületekhez.
Azokat az olajakat, amelyek ezeket a követelményeket teljesítik, téli olajaknak nevezzük és „W” (az angol winter, azaz tél szó rövidítése) betûvel jelöljük. Ezen olajok osztályozása 0W-25W-ig terjed.
Nyáron a nagy viszkozitású olajakkal érhetjük el a megfelelõ kenõhatást, besorolásuk 20W-60W-ig terjed.
Azon olajok, amelyek használata nem egy adott idõszakhoz kötött, hanem egész évben használható, többfokozatú (multigrade) olajoknak hívjuk. Jelölésükre jellemzõ, hogy egy téli és egy nyári besorolási szinttel rendelkeznek.
SAE / ºC
0W / -35
5W / -30
10W / -25
15W / -20
20W / -15
25W / -10
20 / 30
30 / 35
40 / 40
50 / 45
60 / 50
Pl. egy SAE 10W-40 viszkozitású motorolaj -25 és +40 ºC közötti hõmérséklettartományban használható.
A legfontosabb, hogy az alkalmazott olaj viszkozitási paramétereivel tisztába legyünk. Elõfordulhat, hogy télen a hõmérséklet nagyon lecsökken. Ilyenkor érdemesebb a kopás és a veszteségek csökkentése, valamint a jobb hidegindítás érdekében kisebb viszkozitású olajat használni. Nyáron ennek az ellenkezõje fordulhat elõ.
Kopott motoroknál a tömítettség viszonylagos helyreállítása érdekében a gyárilag elõirt SAE besorolás helyett ajánlatos magasabb viszkozitású olajat alkalmazni.
Teljesítmény tulajdonságok:
Arról ad jellemzést, hogy a motor mûködésébõl adódó terhelésviszonyokat, az olaj milyen mértékében képes elviselni. A motorolajok elsõ teljesítményszint szerinti osztályozását az Amerikai Olajipari Intézet dolgozta ki (API). Ez a fajta besorolási forma az eltérõ terhelési és hõmérsékleti viszonyok miatt megkülönböztet, benzinmotorokhoz és diesel motorokhoz használható olajokat.
A benzinmotorokhoz használható olajok jele „S”.
(SA , SB , SC , SD , SE , SF , SG , SH , SJ, SI)
A dieselmotorokhoz használható olajokat „C”-vel jelölik.
(CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4)
1990-ben került bevezetésre a CCMC besorolási norma, amelynek neve idõközben ACEA-ra módosult. (Európai Közösség Motorgyártóinak Szövetsége). Ez egy európai besorolási norma rendszer, a motorolajokat az európai viszonyoknak megfelelõen osztályozza.
Ennek a bevezetésnek az indoka, hogy Európában – ellentétben az amerikai gyártmányú motorokkal – a kis méretû, nagy fordulatszámú és nagy teljesítményû motorok terjedtek el. Így az olaj terhelése nagyobb, mivel a tömegegységre vonatkoztatott teljesítményegység nagyobb az amerikai motorokkal szemben.
A benzinmotorokhoz használható olajakat „G”-vel jelölik.
(G1, G2, G3, G4, G5)
A haszongépjármûvekhez használható motorolajakat „D”-vel jelölik.
(D1, D2, D3, D4, D5)
Nagy fordulatszámú dieselmotorokhoz használható olajok: „PD”.
(PD1, PD2)
1996-tól az ACEA (CCMC) új osztályokat vezetett be.
Benzinüzemû jármûvekhez az: A1, A2, A3.
Diesel üzemû személygépkocsikhoz a: B1, B2, B3.
Diesel haszongépjármûvekhez az új jelölés az: E1, E2, E3, E4.
A magasabb teljesítményszintû olajoknál találkozhatunk a motorgyártók specifikációval is."