Neo954
autója adatai
Széria: 3
Típus: E36
Kivitel: Touring
Modell: 325tds
Évjárat: 1997

státusz Neo954

Megrögzött BMW-s

Elismertség: 12% (43 pont) | Hozzászólások: 353

Elküldve: 2013. december 16. hétfő, 14:08


SP_323i írta: Neo954

Na ide gondoltam a váltó témát

Előzmény:
egy hónapja kétszer bepakolta magát vészüzemmódba a váltó. Jellemzően meló után mélygarázsból kihajtást nem szerette. Gondoltam örökéletű olaj ide, necseréld mer csak kimos vmi koszt oda én cserélek. Akkor még úgy gondoltam, hogy az elöregedett olaj még hidegen nem olyan fatya és emiatt csúszik meg a váltó vmelyik fokozatban.

Előző csüt mentem el Papp Tamáshoz és cseréltük az olajat, szűrőt. Ami fogadott:

http://www.bmwfanatics.hu/gale...249999.jpg

http://www.bmwfanatics.hu/gale...279607.jpg

Egyrészt a komoly mennyiségű ferodol (szürke) és a rézlerakódás

A csúszás miatt egyből kérdezték, hogy reggel hidegen elindulva nem nyúlós e a váltó. Ez annyit tesz, hogy az ember forgatja a mocit de nehezen jön lendületbe a vas. Na olyan. Mondták, hogy ez nem az olajtól van, hanem egy szép nagy karmantyútól, ami el van kopva így hidegen nem tartja meg a nyomást, ami csúszáshoz vezet (lerakódás). Ahogy bemelexik már jobban zár, de már nem az igazi. Ezt érzem is néha.
A lock up jól műxik. Szépen össze zár.
Most olajcsere után mentünk a vassal és Papp Tamás szerint szépen vált. Minden okés, de mondta, hogy lelkileg készüljek, mert ez egy folyamat, ami csak rosszabbodhat. Aztán váltófelújítás.


Hát nem piskóta!
Milyen váltód van ZF vagy GM ?
Mennyi kilométernél jelentkezett ez a tünet?
Nálam hidegen melegen 1200-1700 között kapcsol, nem vettem észre számottevő különbséget.
Köszönöm az infókat!

Szerk.: Nekem VIN alapján ZF 5hp18-as váltót ír.

Utoljára szerkesztve (1 alkalommal): 2013. december 16. hétfő, 14:13

SP_323i
autója adatai
Széria: 3
Típus: E46
Kivitel: Touring
Modell: 320d
Évjárat: 2002

státusz SP_323i

BMWfanatic

Elismertség: 5% (24 pont) | Hozzászólások: 432

Elküldve: 2013. december 16. hétfő, 14:00


Neo954

Na ide gondoltam a váltó témát

Előzmény:
egy hónapja kétszer bepakolta magát vészüzemmódba a váltó. Jellemzően meló után mélygarázsból kihajtást nem szerette. Gondoltam örökéletű olaj ide, necseréld mer csak kimos vmi koszt oda én cserélek. Akkor még úgy gondoltam, hogy az elöregedett olaj még hidegen nem olyan fatya és emiatt csúszik meg a váltó vmelyik fokozatban.

Előző csüt mentem el Papp Tamáshoz és cseréltük az olajat, szűrőt. Ami fogadott:

http://www.bmwfanatics.hu/gale...249999.jpg

http://www.bmwfanatics.hu/gale...279607.jpg

Egyrészt a komoly mennyiségű ferodol (szürke) és a rézlerakódás

A csúszás miatt egyből kérdezték, hogy reggel hidegen elindulva nem nyúlós e a váltó. Ez annyit tesz, hogy az ember forgatja a mocit de nehezen jön lendületbe a vas. Na olyan. Mondták, hogy ez nem az olajtól van, hanem egy szép nagy karmantyútól, ami el van kopva így hidegen nem tartja meg a nyomást, ami csúszáshoz vezet (lerakódás). Ahogy bemelexik már jobban zár, de már nem az igazi. Ezt érzem is néha.
A lock up jól műxik. Szépen össze zár.
Most olajcsere után mentünk a vassal és Papp Tamás szerint szépen vált. Minden okés, de mondta, hogy lelkileg készüljek, mert ez egy folyamat, ami csak rosszabbodhat. Aztán váltófelújítás.

státusz jpinter

Újonc

Elismertség: 0% (0 pont) | Hozzászólások: 53

Elküldve: 2009. október 10. szombat, 15:27


Sziasztok,

tény, hogy nem vagyok autószerelõ, viszont a szóban-forgó alkatrész tudtommal nem "nyomatékváltó", hanem nyomatékmódosító (angolul: torque converter, a németek meg wandler-nek becézik). Ha mégsem így lenne, hát elnézést elõre is.

Valóban ez adja meg magát elsõnek (fõleg, ha tuningolt a motor, de a váltót - a nyomatékmódosítót is beleértve -, nem méretezik hozzá arányosan).

Nekem is cserélnem kellett, mert 2000-es fordulat körül bármilyen fokozatban egy ponton berezonált az egész kaszni. Wallis-ban készleten 2007 telén nem volt, rendelésre hozták, pár ezer HUF híján volt 300.000. Azóta OK.

üdv,
J.

BarG

státusz BarG

BMWfanatic

Elismertség: 6% (89 pont) | Hozzászólások: 1287

Elküldve: 2009. október 09. péntek, 19:46


lacaca írta:
hancurozo írta:
lacaca írta:
BarG írta:
lacaca írta:
BarG írta: Valójában a differenciálmû is nyomatékváltó (meg bármi, ami fordulatszámot módosít)


Bocsika de ez így ebben a formában sületlenség!


Bocsika, de akkor a Te mechanikai ismereteid elég alacsony szinten állnak ....


Bocsika de te fogalomzavarban vagy ugyanis attól hogy nõ a fordulatszám még nem biztos hogy nõ a nyomaték is! És a differenciálmû semmiképpen sem nyomatékváltómû!! Talán a te technikai ismereteidet kellene bõvíteni!
nincs igazad. minden áttétel nyomaték módosító is egyben. és ha nõ a fordulatszám akkor nem nõ hanem csökken a nyomaték. a lassító áttétel növeli a nyomatékot. /pl: felezõ a terepjárókban/


Ha figyelmesen elolvasnád BarG írását (és õ maga is!) akkor láthatnád,hogy áttételrõl szó nincs benne!!! De idézem neked "bármi ami fordulatszámot módosít" - módosít = változtat - fordulatszámot növel vagy csökkent -ettõl még nem változik a nyomaték! Ugyanis a fordulatszám módosítás és a nyomatékmódosítás két külön fogalom! De ha nem így van akkor én kérek elnézést!


Alap, hogy nem hülyézünk le senkit
Nem lehet mindenki mûszaki .....
Ami fordulatszámot módosít, annak van áttétele, ne ragadjunk le a fogaskerék áttételeknél, durva esetben ez igaz a szíjtárcsás, sõt dörzskerekes hajtásokra is .....

hancurozo
autója adatai
Széria: 3
Típus: E46
Kivitel: Touring
Modell: 320d
Évjárat: 2001

státusz hancurozo

BMWfanatic

Elismertség: 13% (210 pont) | Hozzászólások: 1541

Elküldve: 2009. október 09. péntek, 18:17


Szemy írta: Na, meg mielött megölnetek egymast: a fogaskerekhajtas alapja az, hogy a bemenö es a kimenö teljesitmeny idealis esetben (a vesztesegektöl most tekintsünk el) megegyezik. A teljesitmenyt a következö keppen lehet meghatarozni: teljesitmeny=nyomatek*szögsebesseg. A bemenö teljesitmeny legyen most a pelda kedveert konstans, tehat a kimenö teljesitmenynek is ugyanannak a konstansnak kell lennie. Ha a kimenö fodulatszam nö, az csak ugy lehetseges, hogy ha a kimenö nyomatek csökken...mivel a szorzatnak (vagyis a teljesitmenynek) allandonak kell maradnia.

Egy konkret pelda: bemenö fordulatszam 1000 1/min; bemenö nyomatek 100Nm. Ha a kimenö fordulatszam 2000 1/min, akkor a kijövö nyomatek csak 50Nm lehet.

A nyomatekmodositas es a fordulatszammodositas filozofiai ertelemben 2 egymastol független fogalom, de a fizikaban sajnos szorosan összekapcsolodnak, mindig együtt jarnak. Az ide vonatkozo keplet: behajtofordulatszam/kihajtofordulatszam=kihajtonyomatek/behajtonyomatek. Remelem most mar minden vilagos.

Szemy
köszönöm Szemy.

Szemy

státusz Szemy

Megrögzött BMW-s

Elismertség: 11% (45 pont) | Hozzászólások: 397

Elküldve: 2009. október 09. péntek, 17:52


Na, meg mielött megölnetek egymast: a fogaskerekhajtas alapja az, hogy a bemenö es a kimenö teljesitmeny idealis esetben (a vesztesegektöl most tekintsünk el) megegyezik. A teljesitmenyt a következö keppen lehet meghatarozni: teljesitmeny=nyomatek*szögsebesseg. A bemenö teljesitmeny legyen most a pelda kedveert konstans, tehat a kimenö teljesitmenynek is ugyanannak a konstansnak kell lennie. Ha a kimenö fodulatszam nö, az csak ugy lehetseges, hogy ha a kimenö nyomatek csökken...mivel a szorzatnak (vagyis a teljesitmenynek) allandonak kell maradnia.

Egy konkret pelda: bemenö fordulatszam 1000 1/min; bemenö nyomatek 100Nm. Ha a kimenö fordulatszam 2000 1/min, akkor a kijövö nyomatek csak 50Nm lehet.

A nyomatekmodositas es a fordulatszammodositas filozofiai ertelemben 2 egymastol független fogalom, de a fizikaban sajnos szorosan összekapcsolodnak, mindig együtt jarnak. Az ide vonatkozo keplet: behajtofordulatszam/kihajtofordulatszam=kihajtonyomatek/behajtonyomatek. Remelem most mar minden vilagos.

Szemy

hancurozo
autója adatai
Széria: 3
Típus: E46
Kivitel: Touring
Modell: 320d
Évjárat: 2001

státusz hancurozo

BMWfanatic

Elismertség: 13% (210 pont) | Hozzászólások: 1541

Elküldve: 2009. október 09. péntek, 13:23


ja igen a belépõ tengelyen nem válttozik a nyomaték, de a kilépõn igen. minnél nagyobb a lassító áttétel /és kissebb a kilépõ fordulatszám annál nagyobb a forgatónyomaték és ezáltal a vonó erõ.


hancurozo
autója adatai
Széria: 3
Típus: E46
Kivitel: Touring
Modell: 320d
Évjárat: 2001

státusz hancurozo

BMWfanatic

Elismertség: 13% (210 pont) | Hozzászólások: 1541

Elküldve: 2009. október 09. péntek, 13:19


fordulat számot növelni gyorsító áttétellel /amikor a hajtó fogaskerék nagyobb mint a hajtott/, csökkenteni lassító áttétellel /mikor a hajtó fogaskerék kisseb mint a hajtott/ mint a nyomatékváltó belsejében. és itt van benne az áttétel módosítása

autója adatai
Széria: 3
Típus: E46
Kivitel: Touring
Modell: 320d
Évjárat: 2005

státusz lacaca

Megrögzött BMW-s

Elismertség: 2% (8 pont) | Hozzászólások: 355

Elküldve: 2009. október 09. péntek, 12:56


hancurozo írta:
lacaca írta:
BarG írta:
lacaca írta:
BarG írta: Valójában a differenciálmû is nyomatékváltó (meg bármi, ami fordulatszámot módosít)


Bocsika de ez így ebben a formában sületlenség!


Bocsika, de akkor a Te mechanikai ismereteid elég alacsony szinten állnak ....


Bocsika de te fogalomzavarban vagy ugyanis attól hogy nõ a fordulatszám még nem biztos hogy nõ a nyomaték is! És a differenciálmû semmiképpen sem nyomatékváltómû!! Talán a te technikai ismereteidet kellene bõvíteni!
nincs igazad. minden áttétel nyomaték módosító is egyben. és ha nõ a fordulatszám akkor nem nõ hanem csökken a nyomaték. a lassító áttétel növeli a nyomatékot. /pl: felezõ a terepjárókban/


Ha figyelmesen elolvasnád BarG írását (és õ maga is!) akkor láthatnád,hogy áttételrõl szó nincs benne!!! De idézem neked "bármi ami fordulatszámot módosít" - módosít = változtat - fordulatszámot növel vagy csökkent -ettõl még nem változik a nyomaték! Ugyanis a fordulatszám módosítás és a nyomatékmódosítás két külön fogalom! De ha nem így van akkor én kérek elnézést!

BarG

státusz BarG

BMWfanatic

Elismertség: 6% (89 pont) | Hozzászólások: 1287

Elküldve: 2009. október 08. csütörtök, 19:33


lacaca írta:
BarG írta:
lacaca írta:
BarG írta: Valójában a differenciálmû is nyomatékváltó (meg bármi, ami fordulatszámot módosít)


Bocsika de ez így ebben a formában sületlenség!


Bocsika, de akkor a Te mechanikai ismereteid elég alacsony szinten állnak ....


Bocsika de te fogalomzavarban vagy ugyanis attól hogy nõ a fordulatszám még nem biztos hogy nõ a nyomaték is! És a differenciálmû semmiképpen sem nyomatékváltómû!! Talán a te technikai ismereteidet kellene bõvíteni!


Ne haragudj, de ezekrõl a dolgokról nem érzésbõl kéne nyilatkozni, fizika és mechanikai tankönyvekben pontosan le vannak írva azok a jelenségek, amikrõl vitatkozol. És nem Neked van igazad.

hancurozo
autója adatai
Széria: 3
Típus: E46
Kivitel: Touring
Modell: 320d
Évjárat: 2001

státusz hancurozo

BMWfanatic

Elismertség: 13% (210 pont) | Hozzászólások: 1541

Elküldve: 2009. október 08. csütörtök, 16:53


lacaca írta:
BarG írta:
lacaca írta:
BarG írta: Valójában a differenciálmû is nyomatékváltó (meg bármi, ami fordulatszámot módosít)


Bocsika de ez így ebben a formában sületlenség!


Bocsika, de akkor a Te mechanikai ismereteid elég alacsony szinten állnak ....


Bocsika de te fogalomzavarban vagy ugyanis attól hogy nõ a fordulatszám még nem biztos hogy nõ a nyomaték is! És a differenciálmû semmiképpen sem nyomatékváltómû!! Talán a te technikai ismereteidet kellene bõvíteni!
nincs igazad. minden áttétel nyomaték módosító is egyben. és ha nõ a fordulatszám akkor nem nõ hanem csökken a nyomaték. a lassító áttétel növeli a nyomatékot. /pl: felezõ a terepjárókban/

autója adatai
Széria: 3
Típus: E46
Kivitel: Touring
Modell: 320d
Évjárat: 2005

státusz lacaca

Megrögzött BMW-s

Elismertség: 2% (8 pont) | Hozzászólások: 355

Elküldve: 2009. október 08. csütörtök, 10:19


BarG írta:
lacaca írta:
BarG írta: Valójában a differenciálmû is nyomatékváltó (meg bármi, ami fordulatszámot módosít)


Bocsika de ez így ebben a formában sületlenség!


Bocsika, de akkor a Te mechanikai ismereteid elég alacsony szinten állnak ....


Bocsika de te fogalomzavarban vagy ugyanis attól hogy nõ a fordulatszám még nem biztos hogy nõ a nyomaték is! És a differenciálmû semmiképpen sem nyomatékváltómû!! Talán a te technikai ismereteidet kellene bõvíteni!

Chipcad777
autója adatai
Széria: 3
Típus: E46
Kivitel: Touring
Modell: 320d
Évjárat: 2003

státusz Chipcad777

Fórumlakó

Elismertség: 1% (5 pont) | Hozzászólások: 290

Elküldve: 2009. október 07. szerda, 22:06


BarG írta: Valójában a differenciálmû is nyomatékváltó (meg bármi, ami fordulatszámot módosít)


Ez így van! Aki gépészetben--->mechanikában jártas ezt tudja....

Szemy

státusz Szemy

Megrögzött BMW-s

Elismertség: 11% (45 pont) | Hozzászólások: 397

Elküldve: 2009. október 07. szerda, 21:24


lacaca írta:
Szemy írta:
Timo írta: megkérem a kedves Admint, h töröljön a fórumról
kössz a megfejtést, tényleg hülye kérdés volt


Timo! Sose szegyeld, nem feltetlenül kell az embernek ez ilyesmiket tudni, itt a forumon nyugodtan meg lehet kerdezni...vegülis ezert van. Viszont az autoszerelö kollegak elöszeretettel hivjak a hajtorudat hajtokarnak...teljesen helytelenül. Az viszont mar hiba.

Szemy


Szia Szemy Azért ennyire ne legyél szigorú,hiszen a hajtókar kifejezés szakmailag nem kifogásolható!-és fõleg nem hiba!


Ez nem szigorusag kerdese, a hajtorud es a hajtokar 2 teljesen különbözö müszaki dolog, különösen szakmailag nagy hiba összekeverni a kettöt. A hajtorudban csak rudiranyu erö ebredhet, külsö nyomatek nem terheli soha. A hajtokart ezzel szemben barmilyen külsö erö vagy nyomatek terhelheti. A gepjarmümotorban hajtorud van, a biciklinek hajtokarja van. Ilyen egyszerü az egesz.

Szemy

BarG

státusz BarG

BMWfanatic

Elismertség: 6% (89 pont) | Hozzászólások: 1287

Elküldve: 2009. október 07. szerda, 20:54


hancurozo írta:
BarG írta:
lacaca írta:
BarG írta: Valójában a differenciálmû is nyomatékváltó (meg bármi, ami fordulatszámot módosít)


Bocsika de ez így ebben a formában sületlenség!


Bocsika, de akkor a Te mechanikai ismereteid elég alacsony szinten állnak ....
ebben sajnos igazad van, de nem váltó. minden áttétel valójában nyomaték módosító is egyben. az autószerelõk viszont csak a nyomatékváltóra /sebességváltó/ használják ezt a kifejezést, mivel ez az 1 olyan fõdarab van a gépjármûben ami képes több fokozatban a nyomaték módosítására /nyomaték váltására/.


Én egy szóval se mondtam, hogy a difi az sebességváltó volna. Csak azt mertem állítani, hogy minden olyan szerkezet, aminek nem 1:1 a fordulatszám áttétele, az nyomatékváltást is megvalósít. Ez egy kis kötözködés, a nem precíz, vagy inkább félreérthetõ fogalmazást jutalmazandó . Nagyon érdekes viszont megfigyelni a reakciókat egy ilyen nem szokványos gondolatmenetre