bmw320d4 írta:
BarG írta:
bmw320d4 írta:
BarG írta:
Más a koromszemcse méret eloszlásuk, sokkal inkább a nagyobb méretű tartományba esik a kibocsátásuk, mert tökéletlenebb az égésük (kisebb porlasztási nyomások). Persze az se leányálom, de állítólag sokkal kevésbé rákkeltő, meg az emberi szervezet is jobban tud védekezni ellene. És mivel a fekete füstffelleg jobban látszik, ezért az most a közellenség. Kezdik viszont a nanométeres tartományú koromkibocsátást vizsgálni, úgyhogy jó nagy falat akadhat az autógyártók torkán a dízelek ügyén, ha nem hajlandóak nyitottabban gondolkodni.
Ha a BMW-nél maradunk, akkor a 24 és 25td -tds mototorokat kivéve ugyanakkorák a porlasztási nyomások a szűrő nélküli motoroknál, mint a szűrősnél.
Biztos vagyok benne, hogy ha ugyanazon gépészeti motorverziók vezérlőprogramjait megnéznénk, akkor a koromszűrős verzióknak nem olyan durva az üzemanyag adagolásuk, hogy kevesebb füstöt termeljenek. De nem is erre gondoltam, amikor a porlasztási nyomásokat emlegettem, hanem az adagolósok 1000 barját, az 1-es CR-ek 1200 barját, a 2-es CR-ek 1600 barját, a mostani piezósok 2000 barját. Ahogy emelkedik a porlasztási nyomás, úgy lesz egyre tökéletesebb az égés, egyre kisebb a kibocsátott korommennyiség, de az a kisebb mennyiség az egyre károsabb mérettartományú fajtából való.
Nem néznél be az olajzabálós topikba? Van némi problémám, amivel eddig nem boldogulok, de a hivatásosok se.
A VP is 1600-at tud, sőt utólag felszerelhető rá a gyári DPF, átalakítás nélkül, ugyanazzal a programmal.
Egy szétvert DPF-es EU4-es motor ugyanúgy kormol, mint egy EU3-as. Sőt van DPF néküli EU4-es motor is.
A nyomás önmagában nem a legfontosabb, inkább a pontos időzítés, a pilotok száma és ideje számít sokat, az elektromosan vezérelt turbóról, a pontos levegőhőmérséklet mérésről és a csökkentett kompresszióviszonyról nem is beszélve...
Miről is beszélgetünk?
Arról, hogy a technika fejlődésével egyre jobb kütyükkel felszerelt autóink egyre kevesebbet kormolnak, hallelujah. Aztán meg kiderül, hogy lehetséges, hogy az a kevesebb korom sokkal ártalmasabb lehet, mint a több és jól látható korom, ami pszichésen nagyon zavar egyeseket.
Általában a nyomást szokták felelőssé tenni a jobb befecskendezési porlasztásért, ezért is ezt emlegettem én is. Persze jól tudom, hogy a befecskendezési nyomás önmagában nem minden, mert akkor a legújabb pd-k lennének a királyok a 2000 bár feletti nyomásukkal, aztán meg mégse. Az 1600 baros (de talán már az 1200 baros)cr-ek szintjét se képesek hozni a pd-k, ezért is váltja le őket a vag. És itt nem csak a bmw-kről van szó, hanem nagy általánosságban a dízelekről. (volt vag vp-m régebben, az ha jól emlékszem, 1100 bart nyomott. Meg volt pd-m is, az szépen tudott kormolni)